Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://hdl.handle.net/123456789/10021
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dc.contributor.authorCAMPOS, Jaine Lopes-
dc.date.accessioned2025-10-03T13:26:36Z-
dc.date.available2025-10-03T13:26:36Z-
dc.date.issued2025-07-22-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/10021-
dc.descriptionABSTRACT Psychomotor skills emerge as a fundamental approach to the integral development of children, especially in the context of early childhood education, emphasizing the connection between movement, affectivity, and socialization. This study seeks to understand the relationship between psychomotor activities, especially in the aquatic environment, and the emotional, social, and cognitive development of children. To this end, a literature review is conducted that includes theoretical concepts from authors such as Le Boulch, Velasco, and Lapierre, as well as studies that highlight the role of the aquatic environment in promoting autonomy, self-esteem, and body schema organization. The methods used include the analysis of academic texts, theoretical reflections, and case studies that highlight the importance of movement in personality formation, reframing motor skills, and facilitating the learning process. The results indicate that psychomotor practice in the aquatic environment enhances self- recognition and recognition of others, favoring unique experiences that stimulate psychological, psychomotor, and social development. The final considerations emphasize the relevance of incorporating psychomotor activities into the school routine, highlighting that movement is an instrument of biopsychosocial improvement, capable of contributing to autonomy, self-image, and healthy social coexistence, in addition to promoting the general well-being of children. Thus, psychomotor activity, especially in aquatic contexts, proves to be an effective strategy in the formation of more complete, autonomous, and socially conscious individuals.pt_BR
dc.description.abstractRESUMO O presente trabalho pretende compreender a relação entre as atividades psicomotoras em meio aquático e o desenvolvimento infantil. Realiza-se uma revisão de literatura que contempla conceitos teóricos de autores como Le Boulch, Velasco e Lapierre, além de estudos que ressaltam o papel do ambiente aquático na promoção da autonomia, autoestima e organização do esquema corporal. O método utilizado analisou estudos que discutiram a importância do movimento na formação da personalidade, ressignificação de habilidades motoras e facilitação do processo de ensino e de aprendizagem. Os resultados indicam que a psicomotricidade no meio aquático potencializa o reconhecimento de si e do outro, favorecendo experiências únicas que estimulam o desenvolvimento psicológico, psicomotor e social. As considerações finais ressaltam a relevância de incorporar atividades psicomotoras na rotina escolar, destacando que o movimento é um instrumento de aprimoramento biopsicossocial, capaz de contribuir para a autonomia, a autoimagem e a convivência social saudável, além de promover o bem-estar geral das crianças. Assim, a psicomotricidade, sobretudo em contextos aquáticos, mostra-se uma estratégia eficaz na formação de indivíduos mais completos, autônomos e socialmente conscientes.pt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Maranhãopt_BR
dc.subjectpsicomotricidade;pt_BR
dc.subjectambiente aquático;pt_BR
dc.subjectnatação;pt_BR
dc.subjectdesenvolvimento infantil;pt_BR
dc.subjectmovimento;pt_BR
dc.subjectsocialização.pt_BR
dc.subjectpsychomotor activity;pt_BR
dc.subjectaquatic environment;pt_BR
dc.subjectchild development;pt_BR
dc.subjectmovement;pt_BR
dc.subjectsocialization.pt_BR
dc.titleA psicomotricidade no ensino da nataçãopt_BR
dc.title.alternativePsychomotricity in swimming teachingpt_BR
Aparece nas coleções:TCCs do Curso de Graduação em Educação Física do Campus de Pinheiro

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