Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://hdl.handle.net/123456789/10108
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dc.contributor.authorBRANCO, Aline Sousa-
dc.date.accessioned2025-10-15T11:39:45Z-
dc.date.available2025-10-15T11:39:45Z-
dc.date.issued2025-02-27-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/10108-
dc.descriptionABSTRACT This study aims to present the results of the actions developed within the subproject Bullying and Violence in the School Environment, linked to the Institutional Program of Teaching Initiation Scholarships (PIBID), in 2017. The methodology involved the analysis of materials produced by the scholarship holders, monthly reports, planning documents, and multimedia records, which helped to map the outcomes of the interdisciplinary actions carried out in schools. The analyses were supported by the works of Freire (1983), Chauí (1985), and Silva (2009). The PIBID subproject, in the context of schools in Codó, illustrates how the university can directly contribute to solving local problems, as it creates a space for exchange and learning between UFMA students and the school community. Participating in the project was highly significant for my academic development, since it allowed me to experience the practice of teaching and to understand the various challenges that may arise throughout my future career as a teacher.pt_BR
dc.description.abstractRESUMO Este estudo tem como principal objetivo apresentar o resultado das ações desenvolvidas no subprojeto Bullying e violência no ambiente escolar, vinculado ao Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência, no ano de 2017. A metodologia utilizada no estudo envolveu a análise de materiais produzidos pelos bolsistas, relatórios mensais, documentos de planejamento e registros de multimídia, que ajudam a mapear os resultados das ações interdisciplinares realizadas nas escolas. Auxiliaram na produção das análises Freire (1983), Chauí (1985) e Silva (2009). O subprojeto PIBID, no contexto das escolas de Codó, é um exemplo de como a universidade pode contribuir diretamente para a resolução de problemas locais, pois cria espaço de troca e aprendizagem entre discentes da UFMA e a comunidade escolar. Participar do projeto foi muito importante para meu desenvolvimento acadêmico,pois tive a oportunidade de vivenciar a prática da vida docente, bem como conhecer as mais diversas dificuldades que poderão surgir ao longo do meu futuro como docente.pt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Maranhãopt_BR
dc.subjectbullying;pt_BR
dc.subjectPIBID;pt_BR
dc.subjectiniciação à docência;pt_BR
dc.subjectCodó.pt_BR
dc.subjectbullying;pt_BR
dc.subjectPIBID;pt_BR
dc.subjectteaching initiation;pt_BR
dc.subjectCodó.pt_BR
dc.titleBullying enquanto violência no ambiente escolarpt_BR
dc.title.alternativeBullying as violence in the school environmentpt_BR
Aparece nas coleções:TCCs de Graduação em Ciências Humanas/História do Campus de Codó

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