Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://hdl.handle.net/123456789/10238
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dc.contributor.authorCOSTA, Gabriela Maria Pinto-
dc.date.accessioned2025-11-12T16:47:48Z-
dc.date.available2025-11-12T16:47:48Z-
dc.date.issued2025-08-13-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/10238-
dc.descriptionABSTRACT This monograph examines the initial training of educators and their work in hospital toy libraries. It focuses on analyzing the practices of educators-in-training at the Aldenora Belo Hospital Support Center, which provides educational services to children undergoing cancer treatment. The overall objective was to understand the work of these educators-in-training in hospital toy libraries and their implications for the treatment of cancer patients. To this end, we sought to identify the pedagogical strategies used, investigate the challenges faced during practice, and analyze the impact of this work on treatment coping, strengthening autonomy, and the emotional well-being of the children served.Methodologically, we adopted a qualitative approach with exploratory research, structured as a case study. The bibliographical research was conducted through a State of the Question survey in databases such as the CAPES Journal and the CAPES Theses and Dissertations Catalog, highlighting the scarcity of studies on educators-in-training in hospital toy libraries. Data collection involved semi-structured interviews with four educators-in-training who work in the toy library at the Aldenora Belo Hospital Support Center. The results indicate that the actions developed by the educators-in-training are based on pedagogical strategies centered on playfulness, which prove effective in establishing emotional bonds and providing emotional support to children during cancer treatment. Furthermore, pedagogical practice in the hospital toy library reveals significant challenges for students, such as adapting to patients' health conditions and regulating their own emotions in the face of this delicate context. These challenges contribute to the professional and personal development of the educators-in-training, positively impacting the care provided to children, promoting their autonomy, self-esteem, and well-being, which helps them cope with the disease.pt_BR
dc.description.abstractRESUMO Este estudo monográfico aborda a formação inicial do pedagogo e sua atuação na brinquedoteca hospitalar, com foco na análise da prática do pedagogo em formação na Casa de Apoio do Hospital Aldenora Belo, voltada ao atendimento educacional de crianças em tratamento oncológico. O objetivo geral foi compreender a atuação desses pedagogos em formação na brinquedoteca hospitalar e suas implicações no processo de tratamento dos pacientes oncológicos. Para tanto, buscou-se identificar as estratégias pedagógicas utilizadas, investigar os desafios enfrentados durante a prática e analisar os reflexos dessa atuação no enfrentamento do tratamento, no fortalecimento da autonomia e no bem-estar emocional das crianças atendidas. Metodologicamente, adotou-se uma abordagem qualitativa com pesquisa exploratória, configurada como estudo de caso. A pesquisa bibliográfica foi realizada por meio de levantamento do Estado da Questão em bases de dados como Periódico CAPES e Catálogo de Teses e Dissertações da CAPES, evidenciando a escassez de estudos acerca do pedagogo em formação em brinquedotecas hospitalares. A coleta de dados envolveu entrevistas semiestruturadas com quatro educadores em formação que atuam na brinquedoteca da Casa de Apoio do Hospital Aldenora Belo. Os resultados apontam que as ações desenvolvidas pelos pedagogos em formação são fundamentadas em estratégias pedagógicas centradas na ludicidade, que se mostram eficazes para o estabelecimento de vínculos afetivos e para o suporte emocional das crianças durante o tratamento oncológico. Além disso, a prática pedagógica na brinquedoteca hospitalar revela desafios significativos para os estudantes, como a adaptação às condições de saúde dos pacientes e regulação das próprias emoções diante do contexto delicado. Os desafios contribuem para o desenvolvimento profissional e pessoal dos pedagogos em formação, refletindo positivamente no atendimento às crianças, promovendo sua autonomia, autoestima e bem-estar, favorecendo o enfrentamento da doença.pt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Maranhãopt_BR
dc.subjectbrinquedoteca hospitalar;pt_BR
dc.subjectcriança;pt_BR
dc.subjectbrincar;pt_BR
dc.subjectpedagogo em formação.pt_BR
dc.subjecthospital toy library;pt_BR
dc.subjectchild;pt_BR
dc.subjectplay;pt_BR
dc.subjectpreservice teacher.pt_BR
dc.titleO pedagogo em formação na brinquedoteca hospitalar: uma análise de sua atuação com crianças em tratamento oncológicopt_BR
dc.title.alternativeThe trainee educator in the hospital playroom: an analysis of their work with children undergoing cancer treatmentpt_BR
Aparece nas coleções:TCCs de Graduação em Pedagogia do Campus do Bacanga

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