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http://hdl.handle.net/123456789/10249Registro completo de metadados
| Campo DC | Valor | Idioma |
|---|---|---|
| dc.contributor.author | SOUSA, Willianne Costa de | - |
| dc.date.accessioned | 2025-11-14T14:00:22Z | - |
| dc.date.available | 2025-11-14T14:00:22Z | - |
| dc.date.issued | 2025-08-08 | - |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/10249 | - |
| dc.description | ABSTRACT Indiscipline in schools is often cited as one of the main challenges faced by educators and is commonly addressed in a homogeneous manner, disregarding the diverse forms of manifestation and the social, cultural, and subjective contexts in which it occurs. With this understanding, this research discusses aspects of indiscipline in the daily school environment and aims to analyze the system of discipline and punishment in schools, highlighting whether and how they influence gender inequality. It also seeks to understand, through bibliographic and documentary materials, data that clarify the origin of the culture of punishment in schools; identify how actions perceived as indiscipline occur and whether punishments differ by gender; and comprehend the consequences of punishment on the socioemotional development of children. For the investigation, which adopts a qualitative approach, exploratory research was conducted, including documentary and bibliographic analyses, grounded in authors such as Silvia Parrat-Dayan (2008), Michel Foucault (1979, 1987), Yves de La Taille (2016), Cláudio Marques (2019), and Marília de Carvalho (2003). Additionally, data collection instruments included interviews with four teachers from the early years of two schools in São Luís, Maranhão, to understand the disciplinary techniques used and their perceptions regarding gender differences in this context. Furthermore, a focus group was conducted with ten 5th-grade children, five girls and five boys, selected based on the indication of one of the participating teachers, to explore the potential consequences of punishment on their socioemotional development. It was concluded that the causes of indiscipline are linked to various factors, such as neglect by guardians, lack of institutional structure and support, and compromised mental health, among others. Among the consequences for children's development, difficulties in social integration stand out. | pt_BR |
| dc.description.abstract | RESUMO A indisciplina na escola é frequentemente apontada como um dos principais desafios enfrentados por educadoras e educadores, e é comumente tratada de forma homogênea, desconsiderando as diversas formas de manifestação e os contextos sociais, culturais e subjetivos nos quais se insere. Com este entendimento, a presente pesquisa discute aspectos da indisciplina no cotidiano escolar, e objetiva analisar a sistemática de disciplina e punição nas escolas, destacando-se se e como elas influenciam na desigualdade de gênero. Bem como conhecer, por meio de materiais e documentos bibliográficos, dados que explicitam a origem da cultura de punição nas escolas; identificar como acontece ações entendidas como indisciplinas e se as punições são distintas por gênero e compreender as consequências da punição no desenvolvimento socioemocional das crianças. Para a investigação, de abordagem qualitativa, foi realizada uma pesquisa exploratória, com análises documentais e bibliográficas, fundamentando-se em autores como Silvia Parrat-Dayan (2008), Michel Foucault (1979, 1987), Yves de La Taille (2016), Claúdio Marques (2019), Marília de Carvalho (2003). Além disso, utilizou-se como instrumento de coleta de dados entrevistas com quatro professoras dos Anos Iniciais de duas escolas de São Luís - MA, como forma de compreendermos quais as técnicas disciplinares e suas percepções sobre as diferenças de gênero nesse contexto. E algumas ações relacionadas à técnica de grupo focal com dez crianças do 5° ano, sendo cinco meninas e cinco meninos, escolhidas conforme indicação de uma das professoras participantes da pesquisa, a fim de entender as possíveis consequências da punição no desenvolvimento socioemocional delas. Foi possível concluir que as causas da indisciplina estão vinculadas a vários fatores, tais como: negligência dos responsáveis, falta de estrutura e suporte institucional, saúde mental fragilizada, dentre outros. Dentre as consequências no desenvolvimento das crianças, destacam- se: dificuldade na integração social. | pt_BR |
| dc.publisher | Universidade Federal do Maranhão | pt_BR |
| dc.subject | Indisciplina; | pt_BR |
| dc.subject | disciplina; | pt_BR |
| dc.subject | punição; | pt_BR |
| dc.subject | gênero. | pt_BR |
| dc.subject | Indiscipline; | pt_BR |
| dc.subject | discipline; | pt_BR |
| dc.subject | punishment; | pt_BR |
| dc.subject | gender. | pt_BR |
| dc.title | A cultura do punir na escola: um estudo sobre indisciplina e relações de gênero | pt_BR |
| dc.title.alternative | The culture of punishment in schools: a study on indiscipline and gender relations | pt_BR |
| Aparece nas coleções: | TCCs de Graduação em Pedagogia do Campus do Bacanga | |
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| Arquivo | Descrição | Tamanho | Formato | |
|---|---|---|---|---|
| Willianne_Sousa.pdf | Trabalho de Conclusão de Curso | 2,13 MB | Adobe PDF | Visualizar/Abrir |
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