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http://hdl.handle.net/123456789/2091
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Campo DC | Valor | Idioma |
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dc.contributor.author | BARROS, Benedito José Reis de | - |
dc.date.accessioned | 2018-04-20T19:06:55Z | - |
dc.date.available | 2018-04-20T19:06:55Z | - |
dc.date.issued | 2017-03-15 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/2091 | - |
dc.description | ABSTRACT: This work aimed at analyzing the challenges in the implementation of Law N.º 10.639/ 2003, in primary school curricula (6th to 9th grade) in school “Paulo Freire”, in the city of São Bernardo-MA, based on law 10.639/2003, in which the same Claims the obligatory nature of the "Afro-Brazilian History and Culture", in the Basic Education of publics and privates schools throughout the country. This research aims to understand the processes that hinder the application of law nº 10.639/2003, in the curriculum school of Basic Education in São Bernardo Maranhão state. When analyzing this topic, what are the obstacles and challenges, which leads to the non-implementation of the said subject in the classroom by education professionals. Which leads teachers to not work on the issue of Diversity and knowledge about ethnic-racial relations in school. The research came by the Institutional Program Initiation Grant to Teaching:PIBID, an interdisciplinary subproject of the Degree in Human Sciences/Sociology, addressing the theme of the law, which includes the teaching of African and African History and Culture, at the elementary school called Bernardo Coelho de Almeida Integrated Unit, rural area São Bernardo-MA. The methodology used in the research is theoretical bibliographical nature, documentary analysis, campu research, informal interviews and observations to the participants. In the first chapter, we discuss the Curriculum as a question of power and domination, analyzing critical theory in the conception of questioning the culture existing in the formation of Brazilian society. The curriculum starts from the valuation narrative of the culture of ethnic-racial relations, which involve affirmative public policy for racial equality. In the second chapter, we will show the process of approving various laws, which guarantees the equality of ethnic-racial relations in the social environment, and the obstacles that impeded the legalization of Law 10.639/2003. In the third chapter, we report on the experiences of the "Paulo Freire" school, in the city of São BernardoMA, with the results obtained by the theme: "the challenges of implementing law 10.639, in the elementary school curriculum II". | pt_BR |
dc.description.abstract | Este trabalho objetivou analisar os desafios na implementação da Lei n.º 10.639/2003, no currículo do Ensino Fundamental (6º ao 9º ano) da Escola Municipal“Paulo Freire”, na cidade de São Bernardo-MA. A Lei de n.º 10.639/2003 versa acerca da obrigatoriedade da Temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, nos Ensinos Fundamental e Médio das escolas públicas e privadas de todo o país. Compreender os processos que dificultam a aplicação da Lei nº 10.639/2003, no currículo escolar do Ensino Fundamental do município de São Bernardo, situado no Estado do Maranhão, é de fundamental importância para que possamos avançar na efetivação dessa política. Ao analisar esse tema nos questionamos: quais são os entraves e desafios que levam a não implementação da referida temática na sala de aula pelos profissionais da educação? O que leva os professores a não trabalhar a questão da Diversidade e o conhecimento a respeito das relações étnico-raciais na escola? A pesquisa surgiu a partir da nossa participação no Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID), Subprojeto Interdisciplinar do Curso de Licenciatura em Ciências Humanas/Sociologia, que aborda a temática da Lei, que inclui o ensino de História e Cultura Afro e Africana, na escola de Ensino Fundamental chamada Unidade Integrada “Bernardo Coelho de Almeida”, zona rural do município de São Bernardo-MA. A metodologia empregada na pesquisa é de natureza teórico-bibliográfica com pesquisa de campo. No primeiro capítulo, discutimos o Currículo como uma questão de poder e dominação, tendo como análise a teoria crítica, na concepção de questionar a cultura existente na formação da sociedade brasileira. O currículo parte de narrativa de valorização da cultura das relações étnico-raciais que envolvem políticas públicas de ações afirmativas para a igualdade racial. No segundo capítulo, mostraremos o processo de aprovação de diversas leis que garante a igualdade das relações étnico-raciais no meio social, alémdos entraves que dificultaram a legalização da Lei n.º 10.639/2003. E no terceiro capítulo, relatamos a experiência vivenciada na escola pesquisada, “Paulo Freire”, no município de São Bernardo-MA, com os resultados obtidos pelo tema: “Os desafios na implementação da Lei n.º 10.639/2003 no currículo do Ensino Fundamental II”. | pt_BR |
dc.language.iso | other | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Maranhão | pt_BR |
dc.subject | Currículo | pt_BR |
dc.subject | Diversidade | pt_BR |
dc.subject | Cultura | pt_BR |
dc.subject | Afro-Brasileira | pt_BR |
dc.subject | Curriculum | pt_BR |
dc.subject | Diversity | pt_BR |
dc.subject | Culture | pt_BR |
dc.subject | Afro-Brazilian | pt_BR |
dc.title | Os desafios na implementação da lei n.º 10.639/2003 no currículo do ensino fundamental II da escola municipal“Paulo Freire”, na cidade de São Bernardo-Ma | pt_BR |
dc.title.alternative | The challenges in the implementation of Law 10.639 / 2003 in the elementary school's II curriculum of the school Paulo Freire, in the city of São Bernardo-Ma | pt_BR |
dc.type | Other | pt_BR |
Aparece nas coleções: | TCC de Graduação em Ciências Humanas/Sociologia do Campus de São Bernardo. |
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Arquivo | Descrição | Tamanho | Formato | |
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BeneditoBarros.pdf | Trabalho de Conclusão de Curso | 595,09 kB | Adobe PDF | Visualizar/Abrir |
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