Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://hdl.handle.net/123456789/2110
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dc.contributor.authorGARCIA, Kelly Cristina da Silva-
dc.date.accessioned2018-04-23T13:41:01Z-
dc.date.available2018-04-23T13:41:01Z-
dc.date.issued2018-02-02-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/2110-
dc.descriptionABSTRACT: Afro-descendant peoples are still targets of prejudice and discrimination in many social and political spaces. The objective was to know the pedagogical practices related to the implementation of the teaching of Afro-Brazilian and African History and Culture, and to analyze what are the most common problems encountered in the school environment with regard to the applicability of Law 11.645 / 08. This work consists of a qualitative research, carried out in a public school in São Bernardo-MA, initially constituted by theoretical foundation, followed by a questionnaire directed to teachers and students, and content analysis of the interviews (students) using IRAMUTEQ software. It was observed that the theme is often discussed at school, however, it needs to be worked out in a more systematic and timely way to raise awareness about this approach, not only on commemorative dates, but also to reflect behavior change, refers to the fight against all forms of prejudice. It is concluded that the pedagogical practices related to the implementation of the teaching of Afro-Brazilian and African History and Culture, still have to be improved so that they have significant effects in society, so it is fundamental that since school planning, prioritize this theme, with in order to stimulate the teaching process, and to ensure a formation based on respect for cultural differences.pt_BR
dc.description.abstractOs povos afrodescendentes são ainda alvos de preconceitos e discriminações em muitos espaços sociais e políticos. Objetivou-se com esse estudo conhecer as práticas pedagógicas relacionadas à implementação do ensino de História e Cultura Afrobrasileira e Africana e analisar quais os problemas mais comuns encontrados no âmbito escolar no que tange à aplicabilidade da lei 11.645/08. Este trabalho consiste em uma pesquisa qualitativa, realizada em uma escola pública de São Bernardo-MA, constituída inicialmente por fundamentação teórica, seguida de aplicação de questionário direcionado a professores e alunos, e análise de conteúdo das entrevistas (alunos) com uso do software IRAMUTEQ. Observou-se que a temática é discutida frequentemente na escola, no entanto, precisa ser trabalhada de forma mais sistemática e pontual para promover a sensibilização sobre esta abordagem, não somente em datas comemorativas, mas que reflita em mudança de comportamento, no que se refere ao combate a todas as formas de preconceito. Conclui-se que as práticas pedagógicas relacionadas à implementação do ensino de História e Cultura Afro-brasileira e Africana, ainda devem ser aprimoradas para que provoquem efeitos significativos na sociedade, assim é fundamental que desde o planejamento escolar, se priorize esta temática, com intuito de dinamizar o processo de ensino, e assegurar uma formação embasada no respeito as diferenças culturais.pt_BR
dc.language.isootherpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Maranhãopt_BR
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.subjectEscolapt_BR
dc.subjectEtniaspt_BR
dc.subjectSociedadept_BR
dc.subjectTeachingpt_BR
dc.subjectSchoolpt_BR
dc.subjectEthnic groupspt_BR
dc.subjectSocietypt_BR
dc.titleLei 11.645/08, com ênfase na história e cultura afrobrasileira: um confronto entre discurso e realidade em uma escola pública de São Bernardo-Mapt_BR
dc.title.alternativeLaw 11.645 / 08, with an emphasis on Afro-Brazilian history and culture: a confrontation between discourse and reality in a public school in São Bernardo-Mapt_BR
dc.typeOtherpt_BR
Aparece nas coleções:TCCs de Graduação em Linguagens e Códigos/Língua Portuguesa do Campus de São Bernardo

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