Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://hdl.handle.net/123456789/2193
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dc.contributor.authorCONCEIÇÃO, Karen Cristina Costa da-
dc.date.accessioned2018-06-12T11:12:32Z-
dc.date.available2018-06-12T11:12:32Z-
dc.date.issued2016-09-02-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/2193-
dc.descriptionThis study aims to present the forms, functions and decorations of ceramic containers produced by the Tupinamba indigenous people between the sixteenth and seventeenth centuries occupied the island of São Luís do Maranhão or Island. For that were surveyed, eight chronic authors who knew the Tupinambá in the territory of the current states of Rio de Janeiro, Bahia, Pernambuco and Maranhão in the early centuries of colonization. They are: Pero Magellanic Gandavo, Fernão Cardim, Gabriel Soares de Sousa, Jean de Lery, Hans Staden, Claude D'Abbeville, Yves D'Evreux and chronic referring to aldeados Guarani in the late eighteenth century in southern Brazil Authorship artist Jean Baptiste Debret that the wealth of details about the ceramic production can not be excluded. We have analyzed these narratives, from an interdisciplinary dialogue, especially between the History, Anthropology and Archaeology. The starting point was the so-called "New Indian History" that seeks to understand the indigenous people as agents of historical processes, from the perspective of Ethnohistory.pt_BR
dc.description.abstractEsta monografia visa apresentar as formas, funções e decorações dos vasilhames cerâmicos produzidos pelos indígenas tupinambá que entre os séculos XVI e XVII ocupavam a Ilha de São Luís ou Ilha do Maranhão. Para isso, foram pesquisadas, oito crônicas de autores que conviveram com os tupinambá no território dos atuais estados do Rio de Janeiro, Bahia, Pernambuco e Maranhão nos primeiros séculos de colonização. São eles: Pero Magalhães de Gândavo, Fernão Cardim, Gabriel Soares de Sousa, Jean de Léry, Hans Staden, Claude D’Abbeville, Yves D’Évreux e uma crônica referente aos guarani aldeados nos finais do século XVIII no sul do Brasil de autoria do artista Jean Baptiste Debret que pela riqueza de detalhes a respeito da produção de cerâmica não pode ser excluído. Analisamos tais narrativas, a partir de um diálogo interdisciplinar, sobretudo entre a História, Antropologia e a Arqueologia. O ponto de partida foi a chamada “Nova História Indígena” que busca compreender as populações indígenas como agentes dos processos históricos, sob a ótica da Etnohistória.pt_BR
dc.language.isootherpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Maranhãopt_BR
dc.subjectVasilhames cerâmicos; Ilha do Maranhão; Etnohistória; Tradição Tupiguarani.pt_BR
dc.subjectCeramic containers; Island of Maranhao; Ethnohistory; Tradition Tupiguarani.pt_BR
dc.titleCerâmica tupinambá na Ilha do Maranhão: a tradição tupiguarani e as narrativas históricaspt_BR
dc.title.alternativeTupinambá ceramics on the Island of Maranhão: the Tupiguarani tradition and the historical narrativespt_BR
dc.typeOtherpt_BR
Aparece nas coleções:TCCs de Graduação em História do Campus do Bacanga

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