Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://hdl.handle.net/123456789/2203
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dc.contributor.authorSÁ, Domingos Soriano-
dc.date.accessioned2018-06-12T12:56:53Z-
dc.date.available2018-06-12T12:56:53Z-
dc.date.issued2017-03-24-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/2203-
dc.descriptionThe objective of this monographic work is to investigate the creation of the nocturnal class for adults of the first public teacher, João Miguel da Cruz, in Vila de São Bento, in the year 1868, focusing on the teacher's life trajectory and the Provincial government in the expansion of the night class from Law nº. 920 of July 21, 1870. It also aims to understand, from the reports of the presidents, the institutionalization and creation of laws and regulations that normalized nocturnal classes as a pretext for understanding the Ideas of public instruction for the popular class. The documentary sources used are Reports of the President of the Province, of the Annaes of the Provincial Assembly, plus the information in the newspapers of the time, the Maranhense Publicator and the Paiz. Some ideas and concepts developed by authors such as Certeau (1996, 2002 and 2004), Le Goff (1990), Chartier (1988), Revel (1998) and Ginzburg (1990) contributed to the dialogue with documentary sources. The studies of Gondra and Schueler (2008), Antônio Oliveira (2003) and Faria Filho (2010) were important for a broader view on eighteenth-century education. From the sources and bibliographic dialogues it was possible to fill the gap historiography about the emergence of adult night classes in the province of Maranhão and thus to historicize the history of education of the popular strata.pt_BR
dc.description.abstractO presente trabalho monográfico tem como objetivo, investigar a criação da aula noturna para adultos do professor público de primeiras letras, João Miguel da Cruz, na Vila de São Bento, no ano de 1868, focando na trajetória de vida do professor e na ação do governo da província na expansão da aula noturna, a partir da Lei nº 920 de 21 de julho de 1870. Também objetiva compreender, a partir dos relatos dos presidentes, a institucionalização e criação de Leis e regulamentos que normatizaram as aulas noturnas como pretexto para compreensão das ideias de instrução pública para a classe popular. As fontes documentais utilizadas, constituem‐se de Relatórios de presidente de Província, dos Annaes da Assembleia provincial somados as informações nos jornais da época, ’o Publicador Maranhense e o Paiz’. Contribuíram para o diálogo com as fontes documentais algumas ideias e conceitos desenvolvidos por autores, como: Certeau (1996, 2002 e 2004), Le Goff (1990), Chartier (1988), Revel (1998) e Ginzburg (1990). Para uma visão mais ampla sobre a educação oitocentista, foram importantes os estudos de Gondra e Schueler (2008), Antônio Oliveira (2003) e Faria Filho (2010). A partir das fontes e diálogos bibliográficos, foi possível preencher a lacuna historiografia sobre o surgimento das aulas noturnas para adulto na província do Maranhão e assim, historiar a história da educação das camadas populares.pt_BR
dc.language.isootherpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Maranhãopt_BR
dc.subjectInstrução pública; Aula noturna; São Bento; Maranhão.pt_BR
dc.subjectPublic education; Night class; São Bento; Maranhão.pt_BR
dc.titleDa aula noturna de João Miguel da Cruz na vila de S. Bento aos cursos noturnos na Província do Maranhãopt_BR
dc.title.alternativeFrom the night class of João Miguel da Cruz in the village of S. Bento to night courses in the Province of Maranhãopt_BR
dc.typeOtherpt_BR
Aparece nas coleções:TCCs de Graduação em História do Campus do Bacanga

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