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http://hdl.handle.net/123456789/2214
Registro completo de metadados
Campo DC | Valor | Idioma |
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dc.contributor.author | SOUSA, Clemilton de | - |
dc.date.accessioned | 2018-06-12T14:22:19Z | - |
dc.date.available | 2018-06-12T14:22:19Z | - |
dc.date.issued | 2017-08-22 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/2214 | - |
dc.description | Considering the current Brazilian scenario, we are faced with the reproduction of social inequalities that have been constructed throughout the history of our country. Such inequalities are evidenced in surveys of the economic and social conditions of Brazilians, in which blacks appear in unfavorable positions. In view of this, the purpose of this study is to present a literature survey on the inclusion of blacks in higher education. To this end, historical aspects of Brazilian education will be addressed, as will efforts and achievements in the construction of educational policies in Brazil, based on the historical struggle of the black movement. Further studies are being carried out on the quota program at the Federal University of Maranhão. For that, a consultation was carried out in books, articles, dissertations and theses that approach the theme. As a result, one can observe through a historical rescue the way in which blacks were treated throughout the centuries that lasted the slavery in Brazil as well as the life and experiences of the groups soon after the abolitionism, the system of quotas like victory of fights By the inclusion presented throughout history and the challenges still faced within the university regarding this policy | pt_BR |
dc.description.abstract | Considerando o atual cenário brasileiro, nos deparamos com a reprodução de desigualdades sociais que foram construídas ao longo da história de nosso país. Tais desigualdades são evidenciadas em levantamentos sobre as condições econômicas e sociais dos brasileiros, nos quais os negros aparecem em posições desfavoráveis. Diante disso objetiva-se nesse estudo, apresentar levantamento de literatura a respeito da inclusão do negro no ensino superior. Para isso, serão abordados aspectos históricos da educação brasileira, e os esforços e conquistas quanto à construção das políticas educacionais no Brasil a partir da luta histórica do movimento negro. Aborda-se ainda estudos a respeito do programa de cotas na Universidade Federal do Maranhão. Para tanto, foi realizada consulta em livros, artigos, dissertações e teses que abordam o tema. Como resultado, observa-se através de um resgate histórico o modo como os negros foram tratados ao longo dos séculos que perdurou a escravidão no Brasil bem como a vida e a experiências dos grupos logo após o abolicionismo, o sistema de cotas como vitória de lutas pela inclusão apresentadas ao longo da história e os desafios ainda enfrentados dentro da universidade quanto a esta política. | pt_BR |
dc.language.iso | other | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Maranhão | pt_BR |
dc.subject | Inclusão; cotas; movimento negro. | pt_BR |
dc.subject | Inclusion; dimensions; black movement. | pt_BR |
dc.title | O negro no ensino superior: história, políticas e desafios na contemporaneidade | pt_BR |
dc.title.alternative | The black in higher education: history, policies and challenges in the contemporary world2 | pt_BR |
dc.type | Other | pt_BR |
Aparece nas coleções: | TCCs de Graduação em História do Campus do Bacanga |
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Arquivo | Descrição | Tamanho | Formato | |
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ClemiltonSousa.pdf | Trabalho de Conclusão de Curso | 414,33 kB | Adobe PDF | Visualizar/Abrir |
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