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http://hdl.handle.net/123456789/2311
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Campo DC | Valor | Idioma |
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dc.contributor.author | OLIVEIRA, Francisco Jadson Brito de | - |
dc.date.accessioned | 2018-08-03T20:57:31Z | - |
dc.date.available | 2018-08-03T20:57:31Z | - |
dc.date.issued | 2018-07-10 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/2311 | - |
dc.description | The present study has like main objective describes the situation of the municipalities from Maranhão in front of the tax revenue of the IPTU in the year of 2015, taking as a base the databases of the Research of Basic Municipal Information (Munic) of the Brazilian Institute of Geography and Statistic (IBGE) and of Finances of Brazil (Finbra) of the National Treasury Secretariat (STN). Regarding the data, the survey Munic included all the 217 municipalities of the State of the Maranhão and the Finbra, in the date of consultation, only 195 municipalities of that state, both for the foregoing year. It is the question of an exploratory research starting from a bibliographical revision of the Brazilian Tax System and passing by the IPTU. For analysis of the results the statistic was used, especially, more specifically the descriptive statistic and also the linear correlation and regression. As for the results of the survey, one checked that, as for the necessary tax revenue instruments to the tax revenue of the foregoing tax, the data from Maranhão are on this side of the national data. Also it was noticed that 19 municipalities from Maranhão were collecting IPTU, but they had not property register; and 44 prefectures were collecting this tax and had not the Generic Plant of Values. While analyzing the data under the perspective of the intermediary geographical regions (IGR), there was ended which Stickler of discipline and Empress were the IGR that more obtained better indicators for the instruments of tax revenue of the tax in analysis and what the IGR of President Dutra was the one that obtained the worst indicators. In what refers to the tax revenue of the IPTU, it was noticed that most of the local authorities of the Maranhão obtained derisory values, with only the capital of the state collecting more than 60 millions through this tax. In what it concerns the correlations, happened what while connecting the IPTU with other absolute variables obtained strong correlations. However, to a relativizing the IPTU or these variables to the population, such strong correlations did not remain. | pt_BR |
dc.description.abstract | O presente estudo tem como objetivo principal descrever a situação dos municípios maranhenses frente à arrecadação do IPTU no ano de 2015, tendo por base os bancos de dados da Pesquisa de Informações Básicas Municipais (Munic) do Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE) e do Finanças do Brasil (Finbra) da Secretaria do Tesouro Nacional (STN). Com relação aos dados, a pesquisa Munic abrangeu todos os 217 municípios do Estado do Maranhão e o Finbra, na data de consulta, apenas 195 municípios daquele estado, ambos para o ano supracitado. Trata-se de uma pesquisa exploratória partindo de uma revisão bibliográfica do Sistema Tributário Brasileiro e passando pelo IPTU. Para análise dos resultados utilizou-se, sobretudo, a estatística, mais especificamente a estatística descritiva e também a correlação e regressão lineares. Quanto aos resultados da pesquisa, verificou-se que, quanto aos instrumentos de arrecadação necessários à arrecadação do imposto supracitado, os dados maranhenses estão aquém dos dados nacionais. Também se constatou que 19 prefeituras maranhenses cobravam IPTU, mas não possuíam cadastro imobiliário; e 44 prefeituras cobravam esse imposto e não possuíam a Planta Genérica de Valores. Ao analisar os dados sob a perspectiva das regiões geográficas intermediárias (RGI), concluiu-se que Caxias e Imperatriz foram as RGI que mais se obtiveram melhores indicadores para os instrumentos de arrecadação do imposto em análise e que a RGI de Presidente Dutra foi a que obteve os piores indicadores. No que se refere à arrecadação do IPTU, observou-se que a maioria dos municípios do Maranhão obtiveram valores irrisórios, com apenas a capital do estado arrecadando mais de 60 milhões por meio desse imposto. No que diz respeito as correlações, verificou-se que ao relacionar o IPTU com outras variáveis absolutas obteve-se correlações fortes. No entanto, ao relativizar o IPTU ou essas variáveis à população, tais correlações fortes não permaneceram. | pt_BR |
dc.language.iso | other | pt_BR |
dc.publisher | UFMA | pt_BR |
dc.subject | Imposto | pt_BR |
dc.subject | IPTU | pt_BR |
dc.subject | Munic | pt_BR |
dc.subject | Finbra | pt_BR |
dc.subject | Maranhão | pt_BR |
dc.subject | Tax | pt_BR |
dc.title | Imposto sobre Propriedade Predial e Territorial Urbana (IPTU): uma descrição da arrecadação dos municípios maranhenses no ano de 2015 | pt_BR |
dc.type | Other | pt_BR |
Aparece nas coleções: | TCCs de Graduação em Administração do Campus do Bacanga |
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