Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://hdl.handle.net/123456789/2575
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dc.contributor.authorSILVA JUNIOR, Juracy Roldão da-
dc.date.accessioned2018-10-04T22:06:25Z-
dc.date.available2018-10-04T22:06:25Z-
dc.date.issued2018-02-26-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/2575-
dc.descriptionABSTRACT: In compliance with the mandate contained in article 37, paragraph 5, of the Constitution of the Republic of 1988, Law No. 8,429 / 1992 was published by the National Congress, which established the legal regime of accountability for acts of administrative impropriety. Under an overview of the law (8,429 / 92), the training emphasizes conceptual, procedural aspects and the question of sanctioning those who practice acts of impropriety. The first phase covered the scenario of construction of administrative improbity, defining the illicit and its constitutional autonomy, control of acts and administrative facts and the respective classification as improbity. The present monographic work aims to clarify the grounds for the subjective element requirement in the characterization of administrative improbity, as well as to detail the volitional element required for each type of improbity: illicit enrichment, damage to the treasury and violation of the principles of public administration. In this way, it is intended to establish guidelines for its demonstration based on doctrine and, also, in the jurisprudence.pt_BR
dc.description.abstractEm atenção ao mandamento contido no artigo 37, § 5º, da Constituição da República de 1988, foi editada pelo Congresso Nacional a Lei nº 8.429/1992 que, estabeleceu o regime legal de responsabilização por atos de improbidade administrativa. Sob uma visão geral da lei (8.429/92), a capacitação destaca aspectos conceituais, processuais e a questão do sancionamento das pessoas que praticam atos de improbidade. A primeira fase abordou sobre o cenário de construção da improbidade administrativa, definindo o ilícito e sua autonomia constitucional, controle de atos e fatos administrativos e a respectiva tipificação como improbidade. O presente trabalho monográfico visa a esclarecer os fundamentos para a exigência do elemento subjetivo na caracterização da improbidade administrativa, assim como a detalhar o elemento volitivo exigido para cada modalidade de improbidade: enriquecimento ilícito, dano ao erário e violação aos princípios da administração pública. Dessa forma, pretende-se estabelecer diretrizes para a sua demonstração com base na doutrina e, ainda, na jurisprudência.pt_BR
dc.language.isootherpt_BR
dc.publisherUNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃOpt_BR
dc.subjectImprobidade administrativa. Elemento Subjetivo. Moralidade. Dolo. Culpa. Má-fé. Enriquecimento ilícito. Prejuízo ao Erário. Princípios da Administração Pública.pt_BR
dc.subjectAdministrative improbity. Subjective Element. Morality. Dolo. Fault. Bad faith. Illegal enrichment. Loss to the Treasury. Principles of Public Administration.pt_BR
dc.titleA exigência do dolo para a caracterização do ato de improbidadept_BR
dc.title.alternativeThe requirement of intent to characterize the act of improprietypt_BR
dc.typeOtherpt_BR
Aparece nas coleções:TCC de Graduação em Direito do Campus de Imperatriz

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