Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://hdl.handle.net/123456789/2634
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dc.contributor.authorSILVA NETO, Renato Barboza da-
dc.date.accessioned2018-10-10T22:01:00Z-
dc.date.available2018-10-10T22:01:00Z-
dc.date.issued2015-09-14-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/2634-
dc.descriptionABSTRACT Objective. To evaluate the quality of sleep and daytime sleepiness in medical students of the basic cycle (1st to 3rd semester) of the Federal University of Maranhão. Method. It was applied three questionnaires: the Quality Index of Pittsburgh sleep (PSQI), the Daytime Sleepiness Scale of Epworth and a profile questionnaire sociodemographic and lifestyle. The study included 106 students from 1st to 3rd period. Results. Analysis of the questionnaires showed a statistically significant association between the PSQI and the Epworth. It was found that 73 students (66.97%) had poor sleep quality and 8 (7.34%) had some sleep disturbance, and only 25 (22.94%) had a good quality. In addition, students who believe they have a bad or very bad quality will present mostly 36 (80%), a bad quality or, 8 (17.78%), some sort of sleep disorder. Conclusion. Number of hours slept per day, daytime sleepiness, gender, time to get to sleep and subjective analysis of sleep quality were statistically compromised when associated with sleep quality of medical students analysis.pt_BR
dc.description.abstractObjetivo. Avaliar a qualidade do sono e a sonolência diurna em estudantes de medicina do ciclo básico (1° ao 3° período) da Universidade Federal do Maranhão. Método. Foram analisados 106 estudantes do 1° ao 3° período por intermédio de 3 questionários: o Índice de Qualidade do sono de Pittsburgh (PSQI), a Escala de Sonolência de Diurna de Epworth e um questionário de perfil sociodemográfico e hábitos de vida. Resultados. A análise dos questionários revelou associação estatisticamente significante entre o PSQI e o Epworth. Verificou-se que 73 estudantes (66,97%) apresentavam uma qualidade ruim de sono e 8 (7,34%) possuíam algum distúrbio do sono e somente 25 (22,94%) tinham uma qualidade boa. Além disso, estudantes que julgam ter uma qualidade ruim ou muito ruim apresentaram em sua maioria, 36 (80%), uma qualidade ruim ou então, 8 (17,78%), algum tipo de distúrbio do sono. Conclusão. Número de horas dormidas por dia, sonolência diurna, gênero, tempo para conseguir dormir e a análise subjetiva da qualidade do sono se mostraram comprometidas estatisticamente quando associados a análise da qualidade do sono dos estudantes de medicina.pt_BR
dc.language.isootherpt_BR
dc.publisherUNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃOpt_BR
dc.subjectQualidade do sonopt_BR
dc.subjectEstudantes de medicinapt_BR
dc.subjectSonolência Diurnapt_BR
dc.subjectQuestionário de Pittsburghpt_BR
dc.subjectSleep Qualitypt_BR
dc.subjectMedical studentspt_BR
dc.subjectDaytime Sleepinesspt_BR
dc.subjectPittsburgh Questionnairept_BR
dc.titleQualidade do sono dos estudantes do ciclo básico de medicina da Universidade Federal do Maranhãopt_BR
dc.title.alternativeSleep quality of students in the basic cycle of medicine at the Federal University of Maranhãopt_BR
dc.typeOtherpt_BR
Aparece nas coleções:TCCs de Graduação em Medicina do Campus do Bacanga

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