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http://hdl.handle.net/123456789/2808
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Campo DC | Valor | Idioma |
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dc.contributor.author | CARDOZO, Eliel da Silva | - |
dc.date.accessioned | 2018-12-05T16:46:08Z | - |
dc.date.available | 2018-12-05T16:46:08Z | - |
dc.date.issued | 2018-07-16 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/2808 | - |
dc.description | ABSTRACT The research presents a survey on the teaching of the English language among students of the Library Science course of the Federal University of Maranhão. It addresses a sample of librarian conceptions about the use of resources in that language. It aims to investigate the skills and competences in the process of reading and interpreting texts in English between UFMA Library Science students and librarians in the performance of professional activities. Describes reflections on the profession and the future professionals of Library Science, their expectations, experiences, social practices, intellectual practices and processes of use of linguistic competence added to the technical skills of the profession. It provides an interdisciplinary analysis of the fundamentals of Linguistics, Administration, Psychology and Library Science to study the space that the librarian occupies in society and in the “market”. This is an exploratory research, conceived by Gil (2002), that provides greater familiarity with the problem. It adopts, as methodological procedures, bibliographical, documentary and field research, the latter being in the modalities of quantitative and qualitative analysis, in which the quantitative of 100 subjects at the state level – 50 students and 50 professionals – were contacted, among these, we selected the sum of 87 experiences of students and professionals to compose the universe of research. It reports as results from the analyzed experiences that there are still deficiencies in the English language learning in the UFMA Library Science course, despite the fact that two subjects of this language are offered to the students, since external and previous factors contribute to the increase of this deficiency. It concludes that the professionals of the area demonstrate preoccupation with the existent educational scene; seek to add value to the profession and their personal lives through investment in continuing education despite the difficulties encountered. It points out as suggestions the approximation between the subjects of English Language taught in the course and the discipline that works the CDD, greater adequacy of the contents taught. | pt_BR |
dc.description.abstract | A pesquisa apresenta uma sondagem sobre o ensino da língua inglesa entre estudantes do Curso de Biblioteconomia da Universidade Federal do Maranhão. Aborda uma amostra das concepções dos bibliotecários sobre o uso de recursos nesse idioma. Objetiva investigar as habilidades e competências no processo de leitura e interpretação de textos em língua inglesa entre os estudantes de Biblioteconomia da UFMA e os bibliotecários, no desempenho das atividades profissionais. Descreve reflexões sobre a profissão e os futuros profissionais da Biblioteconomia, suas expectativas, experiências, práticas sociais, práticas intelectuais e processos de uso da competência linguística, somados às habilidades técnicas da profissão. Elenca uma análise de cunho interdisciplinar de fundamentos da área da Linguística, da Administração, da Psicologia e da Biblioteconomia para estudar o espaço que o bibliotecário ocupa na sociedade e no “mercado”. Trata de uma pesquisa exploratória, concebida por Gil (2002), que proporciona maior familiaridade com o problema. Adota, como procedimentos metodológicos, as pesquisas bibliográfica, documental e de campo, sendo esta última nas modalidades de análise quantitativa e qualitativa, na qual foram contatados 100 sujeitos em âmbito estadual – 50 estudantes e 50 profissionais, entre estes, foram selecionadas 87 experiências de estudantes e profissionais para compor o universo da pesquisa. Relaciona, como resultados oriundos das experiências analisadas, que ainda há deficiências no aprendizado de Língua Inglesa no Curso de Biblioteconomia da UFMA, apesar de haver a oferta de duas disciplinas desse idioma aos discentes, visto que fatores externos e anteriores à Universidade contribuem para o aumento dessa deficiência. Conclui que os profissionais da área demonstram preocupação com o cenário educacional existente; procuram agregar valor à profissão e à sua vida pessoal através do investimento em formação continuada, apesar das dificuldades encontradas. Aponta como sugestões a aproximação entre as disciplinas de Língua Inglesa ministradas no Curso e a disciplina que trabalha a CDD, maior adequação dos conteúdos ministrados. | pt_BR |
dc.language.iso | other | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Maranhão | pt_BR |
dc.subject | Competência linguística | pt_BR |
dc.subject | Língua Inglesa | pt_BR |
dc.subject | Ensino | pt_BR |
dc.subject | Biblioteconomia | pt_BR |
dc.subject | UFMA | pt_BR |
dc.subject | Linguistic competence | pt_BR |
dc.subject | English language | pt_BR |
dc.subject | Teaching | pt_BR |
dc.subject | Library Science | pt_BR |
dc.subject | UFMA | pt_BR |
dc.title | Implicações da língua inglesa na prática do bibliotecário: um estudo dos serviços de leitura, indexação e referência | pt_BR |
dc.title.alternative | Implications of the English language in the practice of the librarian: a study of reading, indexing and reference services | pt_BR |
dc.type | Other | pt_BR |
Aparece nas coleções: | TCCs de Graduação em Biblioteconomia do Campus do Bacanga |
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Arquivo | Descrição | Tamanho | Formato | |
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ElielCardozo.pdf | Trabalho de Conclusão de Curso | 4,7 MB | Adobe PDF | Visualizar/Abrir |
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