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dc.contributor.authorSILVA, Lucas Lima da-
dc.date.accessioned2019-04-22T16:19:58Z-
dc.date.available2019-04-22T16:19:58Z-
dc.date.issued2019-01-16-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/2942-
dc.descriptionABSTRACT The work aimed to evaluate the effectiveness of educational campaigns on Visceral Leishmaniasis (VL) for 8th and 9th graders from public schools in the municipality of Codó-MA. The methodology is with application of 846 questionnaires, carried out in the months of September to November of 2018, in eight schools of the municipal teaching in the Codó, Maranhão. The questionnaire addressed the general aspects about VL: etiologic agent, biological cycle and preventive methods. The study was developed in three stages. In the first one, 400 questionnaires were used to evaluate the students' knowledge about VL; the second was the lectures on the general aspects of the disease and the third stage consisted of the application of the questionnaires again to evaluate the efficiency of the lectures. The results showed that the students have previous knowledge about VL, however, it is worth mentioning that the greatest difficulty of the students is related to the vector, such as the name of the same and the environment of reproduction of the insect, of the lectures. However, in general, it was verified that a greater number of correct answers were obtained after the educational interventions, which was verified by the increases in the percentage of correct answers in all the alternatives after the lectures. Therefore, the educational campaigns carried out for 8th and 9th grade students are efficient as a source of information about VL.pt_BR
dc.description.abstractO objetivo desse estudo foi avaliar a eficiência das campanhas educativas sobre Leishmaniose Visceral (LV), para alunos de 8º e 9º de escolas públicas do município de Codó-MA. A metodologia trata-se de um inquérito amostral com aplicação de 846 questionários, realizado nos meses de setembro a novembro de 2018, em oito escolas da rede municipal de ensino de Codó. O questionário abordou os aspectos gerais sobre LV: agente etiológico, ciclo biológico e os métodos preventivos. O estudo foi desenvolvido em três etapas, na primeira foram aplicados 400 questionários para avaliar o conhecimento prévio dos alunos sobre LV, a segunda foi a realização de palestras sobre os aspectos gerais da doença e a terceira etapa consistiu na aplicação novamente dos questionários para avaliar a eficiência das palestras. Os resultados demostraram que os alunos possuem conhecimento prévio sobre LV, contudo, vale ressaltar que a maior dificuldade dos alunos está relacionada com o vetor, como o nome e ambiente de reprodução do inseto vetor, para as quais foram registrados menor percentual de acerto antes das palestras. No entanto, no geral, verificou-se que, obteve-se maior número de acertos após a realização das intervenções educativas, o que foi constatado pelos aumentos nos percentuais de respostas corretas em todas as alternativas após a realização das palestras. Portanto as campanhas educativas realizadas para alunos de 8 ºe 9º ano são eficientes como fonte de informação sobre LV.pt_BR
dc.language.isootherpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Maranhãopt_BR
dc.subjectEducação e saúdept_BR
dc.subjectDoenças tropicais negligenciadas e calazarpt_BR
dc.subjectEducation and healthpt_BR
dc.subjectNeglected tropical disease e kalazarpt_BR
dc.titleCampanhas educativas sobre leishmaniose visceral em escolas públicas do município de Codó-MApt_BR
dc.title.alternativeEducational campaigns on visceral leishmaniasis in public schools in the municipality of Codó-MApt_BR
dc.typeOtherpt_BR
Aparece nas coleções:TCCs de Graduação em Ciências Naturais /Biologia do Campus de Codó

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