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http://hdl.handle.net/123456789/3045
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Campo DC | Valor | Idioma |
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dc.contributor.author | PRIVADO, Thaísa Drielle Louzeiro | - |
dc.date.accessioned | 2019-04-29T18:29:21Z | - |
dc.date.available | 2019-04-29T18:29:21Z | - |
dc.date.issued | 2018-01-18 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/3045 | - |
dc.description | ABSTRACT The present paper "The process of structuring the first course of Psychology in Maranhão: Impacts and consequences in the professional qualification of psychologist" has as main objective to analyze the process of graduation of psychology by the Federal University of Maranhão (UFMA) from the Pedagogical Project of the Psychology Course (PPC), implemented in the 90's until the present day. To this end, it describes the process of foundation of the first Psychology course at UFMA; the scenario of Psychology graduation in present time of this IES, with two pedagogical projects, phenomenologically analyzes, through interviews, the possible impacts on the students, identifying correlations between the proposed graduation and the qualification achieved. The research is descriptive and documentary had as basic source the Institutional Pedagogical Project and its curricular proposal to operationalize the Psychology course of UFMA, in addition to national legislations on college education relevant to the theme. A descriptive analysis of the documents was made from elements present in the PPC such as course objectives, justification, professional profile, curricular structure and proposed activities. Such information contributed to reveal the profile of the desired graduate, conceptions of education, teaching, values that guide the project of professional education, ideologies entangled in the network of the educational process. The PPC is a resource that makes it possible to understand the articulations needed to create the pedagogical proposal of the course and its correlation with graduation; presents the guiding principles of the qualification of this professional, in view of the motivations that constituted the course, as well as, it serves to clarify on the current scenario of the Psychology education and training by UFMA, considering the two current pedagogical projects and the consequences of these in the quality of professional qualification . It is hoped that this study will contribute with important reflections about the graduation in Psychology in Maranhão. | pt_BR |
dc.description.abstract | O presente trabalho “O processo de estruturação do primeiro curso de Psicologia no Maranhão: impactos e consequências na formação do psicólogo” tem como objetivo principal analisar o processo de formação de psicólogo pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA) a partir do Projeto Pedagógico do Curso de Psicologia (PPC), implantado na década de 90 e vigente até o presente. Para isso, descreve o processo de surgimento do curso de Psicologia da UFMA; o cenário de formação em Psicologia na atualidade dessa IES, com a vigência de dois projetos pedagógicos; analisa, fenomenologicamente, por meio de entrevistas, os possíveis impactos sobre os alunos em formação, identificando correlações entre a formação proposta e a formação alcançada. A pesquisa é de cunho descritivo e documental, teve como fonte básica o Projeto Pedagógico Institucional e sua proposta curricular para operacionalizar o curso de Psicologia da UFMA, além de legislações nacionais sobre o ensino superior pertinentes ao tema. Uma análise descritiva dos documentos foi feita partir de elementos presentes no PPC, como: os objetivos do curso, justificativa, perfil profissiográfico, a estrutura curricular e atividades propostas. Tais informações contribuíram para revelar o perfil do graduando almejado, as concepções de educação, de ensino, os valores que norteiam o projeto de formação do profissional, as ideologias emaranhadas na rede do processo educativo. O PPC é um recurso que possibilita compreender as articulações necessárias para criação da proposta pedagógica do curso e sua correlação com a formação; apresenta princípios norteadores da formação desse profissional, tendo em vista as motivações que constituíram o curso, bem como, serve para esclarecer sobre o atual cenário de graduação em Psicologia pela UFMA, considerando os dois Projetos Pedagógicos vigentes e as consequências destes na qualidade de formação profissional. Espera-se com esse estudo contribuir com reflexões importantes sobre a formação em Psicologia no Maranhão. | pt_BR |
dc.language.iso | other | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Maranhão | pt_BR |
dc.subject | Formação de psicólogo | pt_BR |
dc.subject | Projeto pedagógico | pt_BR |
dc.subject | Proposta curricular | pt_BR |
dc.subject | Psicologia no Maranhão | pt_BR |
dc.subject | Psychologist education | pt_BR |
dc.subject | Pedagogical project | pt_BR |
dc.subject | Curriculum | pt_BR |
dc.subject | Psychology in Maranhão | pt_BR |
dc.title | O processo de estruturação do primeiro curso de psicologia no Maranhão: impactos e consequências na formação do psicólogo | pt_BR |
dc.title.alternative | The structuring process of the first course of psychology in Maranhão: impacts and consequences in the formation of the psychologist | pt_BR |
dc.type | Other | pt_BR |
Aparece nas coleções: | TCCs de Graduação em Psicologia do Campus do Bacanga |
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