Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://hdl.handle.net/123456789/3159
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dc.contributor.authorSILVA, Elizeu Bruno Santos-
dc.date.accessioned2019-05-09T11:15:56Z-
dc.date.available2019-05-09T11:15:56Z-
dc.date.issued2018-10-23-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/3159-
dc.descriptionABSTRACT Introduction: The Final Course Assignment (FCA) is mandatory in some medical schools with the aim of stimulating the practice of research in undergraduate and postgraduate studies. Through the evaluation of these studies, it may be possible to gather data that lead to a reflection about the quality and stimulation of research teaching in the Medical Residency (MR) program. Type of study: This is a crosssectional, documentary, exploratory, descriptive and quantitative study. Objectives: To identify the methodological tendency of FCA presented to MR in General Surgery, Internal Medicine, Gynecology/Obstetrics and Pediatrics of the University Hospital of the Federal University of Maranhão (HUUFMA). Methods: The access to the documents was made through consultation with the copies of the FCAs presented and the list of the conclusive ones between the years of 2012 and 2017, held by the Medical Residency Committee (COREME) of HUUFMA. Subsequently the research file was filled out, followed by transcription of the data to a table, in order to organize the analysis. Results: In the analyzed period, 144 FCAs, 29 General Surgery, 39 Internal Medicine, 24 Gynecology/Obstetrics and 52 Pediatrics were evaluated. The years with the lowest number of defenses were 2013 (15) and 2012 (17). The years with the greatest number of defenses were 2017 and 2016 (35 and 34 defenses, respectively). The most common methodological approaches were the case report with 40.97% (59), followed by non-systematic bibliographic review with 25.69% (37). Discussion: The number of FCAs analyzed is less than conclusive, which may be related to a failure to stimulate the resident's scientific production. The small number of FCAs presented from 2012 to 2014 may be related to non-mandatory submission, since, after its mandatory submission (2014), there has been an increase in the number of presentations. Conclusion: The analysis of FCAs presented to MR programs contributed to the knowledge about the trend of scientific production, exposing the importance of stimulating the teaching of research, and may lead to the adoption of measures that stimulate and reinforce the commitment to the elaboration of scientific content in medical specialization.pt_BR
dc.description.abstractIntrodução: O Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) é obrigatório em algumas escolas médicas com o objetivo de estimular a prática da pesquisa na graduação e pós-graduação. Através da avaliação destes trabalhos, talvez seja possível reunir dados que levem a uma reflexão sobre a qualidade e estímulo ao ensino da pesquisa no programa de Residência Médica (RM). Tipo de estudo: Trata-se de um estudo transversal, documental, exploratório, descritivo e quantitativo. Objetivos: Identificar a tendência metodológica dos Trabalhos de Conclusão de Curso (TCCs) apresentados à RM em Cirurgia Geral, Clínica Médica, Ginecologia/Obstetrícia e Pediatria do Hospital Universitário da Universidade Federal do Maranhão (HUUFMA). Métodos: O acesso aos documentos ocorreu através de consulta aos exemplares dos TCCs apresentados e à lista dos concludentes entre os anos de 2012 e 2017, em posse da Comissão de Residência Médica (COREME) do HUUFMA. Posteriormente houve o preenchimento da ficha de pesquisa, seguido de transcrição dos dados para uma tabela, de maneira a organizar a análise. Resultados: No período analisado, foram avaliados 144 TCCs, 29 de Cirurgia Geral, 39 de Clínica Médica, 24 de Ginecologia/Obstetrícia e 52 de Pediatria. Os anos com menor número de defesas foram 2013 (15) e 2012 (17). Os anos com maior número de defesas foram 2017 e 2016 (35 e 34 defesas, respectivamente). As abordagens metodológicas mais encontradas foram o relato de caso com 40,97% (59), seguido por revisão bibliográfica não sistemática com 25,69% (37). Discussão: O número de TCCs analisados é inferior ao de concludentes, o que pode estar relacionado a uma falha no estímulo à produção científica do residente. A pequena quantidade de trabalhos apresentados de 2012 a 2014 pode estar relacionada a nãoobrigatoriedade da sua apresentação, pois, após a instituição da sua obrigatoriedade (2014), ocorreu um aumento no número de apresentações. Conclusão: A análise dos TCCs apresentados aos programas de RM contribuiu para o conhecimento sobre a tendência da produção científica, expondo a importância do estímulo ao ensino da pesquisa, podendo levar à adoção de medidas que estimulem e reforcem o compromisso com a elaboração de conteúdo científico na especialização médica.pt_BR
dc.language.isootherpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Maranhãopt_BR
dc.subjectResidência médicapt_BR
dc.subjectPesquisapt_BR
dc.subjectMetodologiapt_BR
dc.subjectMedical residencypt_BR
dc.subjectResearchpt_BR
dc.subjectMethodologypt_BR
dc.titleTendências metodológicas dos trabalhos de conclusão de curso da residência médica de um hospital universitário em São Luís - MApt_BR
dc.title.alternativeMethodological trends of course completion work of the medical residency of a university hospital in São Luís - MApt_BR
dc.typeOtherpt_BR
Aparece nas coleções:TCCs de Graduação em Medicina do Campus do Bacanga

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