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dc.contributor.authorLUNA, Luann Marques-
dc.date.accessioned2019-06-19T14:47:16Z-
dc.date.available2019-06-19T14:47:16Z-
dc.date.issued2017-02-14-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/3594-
dc.descriptionABSTRACT The issue of urban mobility is a dilemma faced in Brazilian geographic space, with more and more vehicles swelling the streets of large cities. The constant growth in the number of vehicles promotes a traffic swell, hindering the locomotion, mainly in the central zones of the cities. In Brazil, one of the aggravating factors for the traffic problem is the historic legacy of the highway policy, generating an accumulation in the investments for this type of transport in detriment to other other forms of locomotion. Increasing the presence of heavy vehicles, which further hinder the flow of traffic. In this work a tool is studied in the technical and operational decision making in the traffic management through micro-simulation. The results of the microsimulation help in the evaluation of the feasibility of modification and calculation of the impacts, beneficial or not in the traffic. A roundabout located in the city of São Luís is simulated, where four alternative scenarios are presented with modifications that aim to improve the flow of vehicles. The results are presented and compared to those obtained with the simulation of the original scenario. It takes into account the time of the vehicles in the system, the time in queue and the average size of the queues.pt_BR
dc.description.abstractA questão da mobilidade urbana é um dilema enfrentado no espaço geográfico brasileiro, com cada vez mais veículos inchando as ruas das grandes cidades. O constante crescimento no número de veículos promove um inchaço no trânsito, dificultando a locomoção, principalmente nas zonas centrais das cidades. No Brasil, um dos agravantes para a problemática do transito é a herança histórica da política rodoviária, gerando um acúmulo nos investimentos para este tipo de transporte em detrimento a outras formas de locomoção. Aumentando a presença de veículos pesados, que dificultam ainda mais a fluidez do trânsito1. Neste trabalho é estudado uma ferramenta na tomada de decisão tática e operacional na gestão do trânsito através de micro-simulação. Os resultados da micro-simulação auxiliam na avaliação de viabilidade de modificação e cálculo dos impactos, benéficos ou não no trânsito. Uma rotatória localizada na cidade de São Luís é simulada, onde são apresentados quatro cenários alternativos com modificações que visam a melhoria no fluxo de veículos. Os resultados são apresentados e comparados aos obtidos com a simulação do cenário original. É levado em consideração o tempo dos veículos no sistema, o tempo em fila e o tamanho médio das filas.pt_BR
dc.language.isootherpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Maranhãopt_BR
dc.subjectSimulaçãopt_BR
dc.subjectSUMOpt_BR
dc.subjectMicro-simulaçãopt_BR
dc.subjectFilaspt_BR
dc.subjectSimulationpt_BR
dc.subjectSUMOpt_BR
dc.subjectMicro-simulationpt_BR
dc.subjectQueuespt_BR
dc.titleEstudo de melhorias viárias na rotatória do Calhau em São Luís-MA: uma abordagem por simulaçãopt_BR
dc.title.alternativeStudy of road improvements in the Calhau roundabout in São Luís-MA: a simulation approachpt_BR
dc.typeOtherpt_BR
Aparece nas coleções:TCCs de Graduação em Ciência da Computação do Campus do Bacanga

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