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dc.contributor.authorVIANA, Francisca Roseane da Luz-
dc.date.accessioned2019-07-23T14:37:28Z-
dc.date.available2019-07-23T14:37:28Z-
dc.date.issued2015-11-30-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/3657-
dc.descriptionABSTRACT This monographic research analyzes the Agricultural Family School Sister Rita Lore Wicklein and the Pedagogy of Alternation of methodology together with students enrolled in the institution. The school is located in the rural municipality of Codó / MA in the village Monte Cristo. During the investigation, we interpret education in the applied field and the peasants' struggle for quality education. In this way, we talk about the importance of social movements in the struggle for an education in and for the field. We highlight the role of these stakeholders in the implementation of the Pedagogy of Alternation in Brazil, from the appropriation of experience that originated in France, has spread to parts of Europe, then come to Latin America. The research also discusses the pedagogical model of Alternation, its importance to the peasants and their educational, social, economic contribution to the EFA students of Monte Cristo and their families. Our analysis also brings elements about the education that is offered to farmers in the municipality of Codó / MA, showing through data collected, the Agricultural Family School offers an education proposal viable field for the municipality in order to remain students together with their families and their contribution to the improvement of agriculture and family economy.pt_BR
dc.description.abstractEsta pesquisa monográfica analisa a Escola Família Agrícola Irmã Rita Lore Wicklein e a metodologia da Pedagogia da Alternância aplicada junto aos discentes matriculados na instituição. A escola está localizada na zona rural do município de Codó/MA, no povoado Monte Cristo. Durante a investigação, interpretamos a educação aplicada no Campo e a luta dos camponeses por uma educação de qualidade. Nesse propósito dissertamos sobre a importância dos movimentos sociais na luta por uma educação no e para o campo. Evidenciamos o papel desses atores sociais na implantação da Pedagogia da Alternância no Brasil, a partir da apropriação dessa experiência que teve origem na França, espalhou-se por alguns países da Europa, para depois chegar à América Latina. A pesquisa também discute o modelo pedagógico da Alternância, sua importância para os camponeses e sua contribuição educacional, social, econômica para alunos da EFA de Monte Cristo e suas famílias. Nossa análise traz, ainda, elementos acerca da educação que é oferecida aos camponeses no município de Codó/MA, evidenciando através de dados coletados, que a Escola Família Agrícola apresenta uma proposta de educação no campo viável para o município, tendo em vista a permanência dos alunos juntos às suas famílias e sua contribuição para a melhoria da agricultura e economia familiar.pt_BR
dc.language.isootherpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Maranhãopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectCampopt_BR
dc.subjectCamponesespt_BR
dc.subjectAlternânciapt_BR
dc.subjectEFApt_BR
dc.subjectEducationpt_BR
dc.subjectCountrysidept_BR
dc.subjectFarmerspt_BR
dc.subjectSwitchingpt_BR
dc.subject-EFApt_BR
dc.titleA escola família agrícola irmã Rita Lore Wicklein e a alternância na zona rural de Codó.pt_BR
dc.title.alternativeThe sister farm family school Rita Lore Wicklein and the alternation in rural Codó.pt_BR
dc.typeOtherpt_BR
Aparece nas coleções:TCCs de Graduação em Ciências Humanas/História do Campus de Codó

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