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http://hdl.handle.net/123456789/3907
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Campo DC | Valor | Idioma |
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dc.contributor.author | AGUIAR, Mauricia Paz | - |
dc.date.accessioned | 2019-10-11T11:58:59Z | - |
dc.date.available | 2019-10-11T11:58:59Z | - |
dc.date.issued | 2019-06-18 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/3907 | - |
dc.description | ABSTRACT The trajectory of women in society has been marked by gender inequality. The multiple journeys that she performs, compared to those developed by the man, leave her at a disadvantage, since activities such as motherhood and most of the domestic tasks in our society are performed by women, and therefore more time is spent in their daily routine, especially when reconciling these activities with paid work and graduation. The objective of this research was to analyze the conceptions of students of the Psychology Course of the Federal University of Maranhão, who carry out the triple journey - maternity, paid work and graduation - on the psychosocial and educational impacts of these multiple tasks. The sample of this research was composed of four students of this course, who are adults, who are mothers - with children between 0 and 12 years of age incomplete (s) resident in the same house as the mother - and exercised activity (with or without employment relationship), and who were regularly enrolled in the semester of 2018.2. It is a field research of qualitative and quantitative character, based on the Dialectic Method. The following instruments were used: an interview script, a socio-labor questionnaire and the Informed Consent Term. From the obtained results, three categories for the analysis were listed. In the reports of the participants, academic difficulties, obstacles in accomplishing the triple journey, lack of time, damages to mental and physical health, among others, were identified. This research seeks to contribute to society, especially with reflections and analyzes that can promote transformations, making possible the mental health of women. In addition, to provide subsidies for possible interventions in the field of School and Educational Psychology, considering that the School constitutes a space of democratic exercise, in which there must occur several discussions of learning related to human life. | pt_BR |
dc.description.abstract | A trajetória da mulher na sociedade tem sido marcada pela desigualdade de gênero. As múltiplas jornadas que desempenha, comparadas às que o homem desenvolve, lhe deixam em desvantagem, pois atividades como a maternidade e majoritariamente as tarefas domésticas, em nossa sociedade, são desempenhadas pelas mulheres, sendo despendida, assim, maior carga horária na sua rotina diária, principalmente quando concilia essas atividades com o trabalho remunerado e a graduação. Esta pesquisa teve por objetivo analisar as concepções de estudantes do Curso de Psicologia da Universidade Federal do Maranhão que realizam a tripla jornada – maternidade, trabalho remunerado e graduação – sobre os impactos psicossociais e educacionais oriundos destas múltiplas tarefas. A amostra desta pesquisa foi composta por quatro estudantes do referido curso, maiores de idade, que são mães – com filho(s) entre 0 e 12 anos de idade incompleto(s) residente(s) na mesma casa da mãe – e exerciam atividade remunerada (com ou sem vínculo empregatício), e que estivessem regularmente matriculadas no semestre de 2018.2. Trata-se de uma pesquisa de campo de caráter qualitativo e quantitativo, alicerçada no Método Dialético. Utilizaram-se como instrumentos: um Roteiro de entrevista, um Questionário sociolaboral e o Termo de Consentimento Livre e Esclarecido. A partir dos resultados obtidos, foram elencadas três categorias para análise. Nos relatos das participantes foram identificadas dificuldades acadêmicas, obstáculos no cumprimento da tripla jornada, falta de tempo, prejuízos à saúde mental e à física, dentre outros. Esta pesquisa busca contribuir com a sociedade, especialmente com reflexões e análises que possam promover transformações, possibilitando a saúde mental das mulheres. Ademais, fornecer subsídios para possíveis intervenções no campo da Psicologia Escolar e Educacional, considerando-se que a Escola se constitui em um espaço de exercício democrático, no qual devem ocorrer diversas discussões de aprendizagens relativas à vida humana. | pt_BR |
dc.language.iso | other | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Maranhão | pt_BR |
dc.subject | Maternidade | pt_BR |
dc.subject | Trabalho remunerado | pt_BR |
dc.subject | Graduação | pt_BR |
dc.subject | Psicologia escolar e educacional | pt_BR |
dc.subject | Maternity | pt_BR |
dc.subject | Paid Work | pt_BR |
dc.subject | University graduate | pt_BR |
dc.subject | School and educational psychology | pt_BR |
dc.title | Maternidade, trabalho remunerado e graduação: desafios psicossociais e educacionais dessa tripla jornada | pt_BR |
dc.title.alternative | Maternity, paid work and graduation: psychosocial and educational challenges of this triple journey | pt_BR |
dc.type | Other | pt_BR |
Aparece nas coleções: | TCCs de Graduação em Psicologia do Campus do Bacanga |
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Arquivo | Descrição | Tamanho | Formato | |
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MauriciaAguiar.pdf | Trabalho de Conclusão de Curso | 709,15 kB | Adobe PDF | Visualizar/Abrir |
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