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dc.contributor.authorVERAS, Kelys de Jesus Silva-
dc.date.accessioned2019-11-08T12:30:32Z-
dc.date.available2019-11-08T12:30:32Z-
dc.date.issued2019-07-16-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/4031-
dc.descriptionThis study analyzes African and Afro-Brazilian history and culture in high school history textbooks from the “Inside the Story” collection by authors Pedro Santiago, Celia Cerqueira and Maria Aparecida Pontes. The three volumes of the collection were used at the Lucia Bayma Araújo Youth and Adult Education Center, which is located at Rua Afonso Pena in Codó between 2015 and 2016 and were distributed by the National Textbook Program (PNLD). The volumes of the collection were analyzed separately, checking in each volume how African and Afro-Brazilian culture is being represented and whether it meets the criteria required by federal law that makes the study of Africa and Afro-descendants and Afro Brazilian in Basic Education compulsory. and aimed at combating racism and racial inequality. Thus during the work we analyze categories that were built from the reading and appreciation of the didactic collection. Among other categories, African and Afro-Brazilian women, that is, participation in history and culture in the cultural formation of Brazil. We look at cultural, ethnic and religious diversity and how these cultural manifestations are being represented in the collection and how this content is being taught to students.pt_BR
dc.description.abstractEste estudo analisa a história e a cultura africana e afro-brasileira nos livros didáticos de história do Ensino Médio, da coleção “Por dentro da história” dos autores Pedro Santiago, Celia Cerqueira e Maria Aparecida Pontes. Os três volumes da coleção foram utilizados no Centro de Ensino de Jovens e Adultos Lucia Bayma Araújo que fica localizada na rua Afonso Pena em Codó entre os anos de 2015 e 2016 e, foram distribuídos pelo Programa Nacional dos Livro Didático (PNLD). Os volumes da coleção foram analisados separadamente, verificando em cada volume como a cultura africana e afro-brasileira está sendo representada e se a mesma atende ao critérios exigido pela lei federal que torna obrigatório o estudo de África e afrodescendentes e afro-brasileiro na Educação Básica e que visa o combate ao racismo e a desigualdade racial. Assim no decorrer do trabalho analisamos categorias que foram construídas a partir da leitura e apreciação da coleção didática. Ente outras categorias a da mulher africana e afro-brasileira, ou seja, a participação na história e cultura na formação cultural do Brasil. Analisamos a diversidade cultural, étnicas e religiosa e, como essas manifestações culturais estão sendo representadas na coleção e de que maneira esse conteúdo está sendo ensinado para os alunos.pt_BR
dc.publisherUFMApt_BR
dc.subjectHistória da Educação; Livro Didático; Estudo da África; Analise Didáticapt_BR
dc.subjectHistory of Education; Didact Book; Study of Africa; Didactic Analysispt_BR
dc.titleENSINO DA HISTÓRIA E DA CULTURA AFRICANA E AFRO-BRASILEIRA NOS LIVROS DIDÁTICOS DE HISTÓRIA.pt_BR
dc.title.alternativeTEACHING AFRICAN AND AFRO-BRAZILIAN HISTORY AND CULTURE IN HISTORY BOOKS.pt_BR
dc.typeOtherpt_BR
Aparece nas coleções:TCCs de Graduação em Ciências Humanas/História do Campus de Codó

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