Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://hdl.handle.net/123456789/4060
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dc.contributor.authorCUNHA, Bianca Christian Santos-
dc.date.accessioned2019-11-20T14:27:28Z-
dc.date.available2019-11-20T14:27:28Z-
dc.date.issued2019-01-07-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/4060-
dc.descriptionIt evidences the School Library, as a place of learning, that has social, pedagogical and cultural dimensions that provide the citizen training. It covers the new educational paradigm in which access and use of information favor the construction of critical-reflexive thinking. Investigates mediation of the librarian in the educational process of high school students. It aims to analyze the strategies and actions of the School Library that favor the entry of students to higher education. It addresses the College of Application (COLUN) of the Federal University of Maranhão (UFMA), aiming at identifying in the school library formative actions that favor the entrance to Higher Education. It uses as a methodology the qualitativequantitative approach, as well as the descriptive character. It presents a sample composed of 37 subjects, being 1 librarian, 5 teachers, 22 students of the 3rd grade of the High School and 9 students enrolled in UFMA. It applies the questionnaire as an instrument of data collection with open and closed questions. Understands the School Library as a pedagogical place that should help in the advances and challenges of High School. It emphasizes mediation as the librarian's assignment, especially in the educational process. It emphasizes the importance of the interaction between librarians and teachers for the establishment of a friendly school environment. It presents, as a result, the School Library being pedagogical apparatus that cooperates in the improvement of the quality of the teaching. It reveals that there is no mediation in the University College of librarianship in the educational process of high school students that aim at insertion into UFMA. It concludes that, although the COLUN Library does not develop strategies focused on the preparation of pre-college students, the subjects maintain that the place has cooperated in a significant way for the good results of the school achieved in the ENEM.pt_BR
dc.description.abstractEvidencia a Biblioteca Escolar, como um lugar de aprendizagem, que possui dimensões sociais, pedagógicas e culturais que propiciam a formação cidadã. Abrange o novo paradigma educacional em que o acesso e o uso da informação favorecem a construção do pensamento crítico-reflexivo. Investiga a mediação do bibliotecário no processo educacional de alunos do Ensino Médio. Objetiva analisar as estratégias e ações da Biblioteca Escolar que favorecem o ingresso de alunos à educação de nível superior. Aborda o Colégio de Aplicação (COLUN) da Universidade Federal do Maranhão (UFMA), visando identificar na biblioteca da escola ações formativas que favorecem o ingresso ao Ensino Superior. Utiliza como metodologia a abordagem quali-quantitativa, bem como o caráter descritivo. Apresenta uma amostra composta por 37 sujeitos, sendo 1 bibliotecário, 5 professores, 22 alunos da 3ª série do Ensino Médio e 9 discentes matriculados na UFMA. Aplica o questionário como instrumento de coleta de dados com questões abertas e fechadas. Compreende a Biblioteca Escolar como lugar pedagógico que deve auxiliar nos avanços e desafios do Ensino Médio. Enfatiza a mediação como atribuição do bibliotecário, principalmente no processo educacional. Ressalta a importância da interação entre bibliotecários e professores para o estabelecimento de um ambiente escolar amistoso. Apresenta, como resultado, a Biblioteca Escolar sendo aparelho pedagógico que coopera no aprimoramento da qualidade do ensino. Revela que não existe no Colégio Universitário a mediação do bibliotecário no processo educacional de alunos do Ensino Médio que visam a inserção na UFMA. Conclui que, apesar da Biblioteca do COLUN não desenvolver estratégias focadas na preparação de pré-vestibulandos, os sujeitos defendem que o lugar tem cooperado de forma significativa para os bons resultados da escola alcançados no Exame Nacional do ensino Médio.pt_BR
dc.publisherUFMApt_BR
dc.subjectBiblioteca Escolar; Colégio Universitário; Ensino Médio; Inserção na Educação Superior; Processo ensino-aprendizagempt_BR
dc.subjectSchool Library; University College; High school; Insertion in Higher Education; Teaching-learning processpt_BR
dc.titleA MEDIAÇÃO DO BIBLIOTECÁRIO NO PROCESSO EDUCACIONAL DOS ALUNOS DO ENSINO MÉDIO DO COLÉGIO UNIVERSITÁRIO (COLUN).pt_BR
dc.title.alternativeLIBRARY MEDIATION IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF UNIVERSITY COLLEGE SCHOOL STUDENTS (COLUN).pt_BR
dc.typeOtherpt_BR
Aparece nas coleções:TCCs de Graduação em Biblioteconomia do Campus do Bacanga

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