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http://hdl.handle.net/123456789/4418
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Campo DC | Valor | Idioma |
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dc.contributor.author | SOUSA, Ivanuel Moraes de | - |
dc.date.accessioned | 2020-04-15T13:38:07Z | - |
dc.date.available | 2020-04-15T13:38:07Z | - |
dc.date.issued | 2020-01-08 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/4418 | - |
dc.description | ABSTRACT The present work started from the interest in studying the theme of identity and public policies for people with physical disabilities in Timbiras-MA. Thus, the research problem is based on the following questions: How do people develop their identities based on deficiencies? And how are public policies for inclusive education being applied in schools in the municipality of Timbiras-MA? What is the identity of people with physical disabilities in Timbiras - MA? What is the social inclusion of people with physical disabilities? How has the municipality of Timbiras been mobilized to implement it? The general objective of this research was to understand the identity and the inclusion process of people with physical disabilities in Timbiras - MA. Therefore, some specific objectives were necessary, such as: to identify the forms of social inclusion of disabled people practiced in the city of Timbiras - MA; describe the main difficulties faced by the disabled to feel accepted and socially included; know the process of building the identity of people with physical disabilities, in Timbiras - MA; list the public policies that are in force or in progress in the municipality of Timbiras - MA. The theoretical basis was based on Hall (2000); Gugel (2007); and Lanna Júnior (2010). To carry out this work, we used bibliographical, documentary research and field study using the interview technique (recorded), which made it possible to interview six people, three of whom are physically disabled people, in a conversation to share their experiences, aiming at a special look at the construction of identity and the importance of public policies in the quality of life in society. The expectation of the work is to contribute to the reader both those who have some physical disability or not, but who, when reading, can understand how people with physical disabilities like to be identified, not as a sick person, but with values and abilities to be explored . We hope that the municipality will be sensitized and intensify the application of the Special Education policy from the perspective of Inclusive Education. | pt_BR |
dc.description.abstract | O presente trabalho partiu do interesse em estudar a temática da identidade e políticas públicas para a pessoa com deficiência física em Timbiras-MA. Dessa forma, o problema da pesquisa está fundamentado nos seguintes questionamentos: Como as pessoas desenvolvem suas identidades a partir das deficiências? E como as políticas públicas para a educação inclusiva estão sendo aplicadas nas escolas do município de Timbiras-MA? Qual a identidade das pessoas com deficiência física de Timbiras - MA? O que é a inclusão social da pessoa com deficiência física? Como o município de Timbiras tem se mobilizado para implantá-lo? O objetivo geral dessa pesquisa foi o de compreender a identidade e o processo de inclusão da pessoa com deficiência física em Timbiras – MA. Para tanto, alguns objetivos específicos foram necessários, como: identificar as formas de inclusão social de deficientes físicos praticadas na cidade de Timbiras – MA; descrever as principais dificuldades enfrentadas pelos deficientes para sentirem-se aceitos e incluídos socialmente; conhecer o processo de construção da identidade das pessoas com deficiência física, em Timbiras – MA; relacionar as políticas públicas que estão em vigor ou em tramitação no município de Timbiras – MA. O embasamento teórico foi em a partir de Hall (2000); Gugel (2007); e Lanna Júnior (2010). Para a realização desse trabalho utilizamos a pesquisa bibliográfica, documental e estudo de campo utilizando a técnica da entrevista (gravada), que possibilitou entrevistarmos seis pessoas, dessas pessoas três são pessoas com deficiência física, em uma conversa de partilha de experiências vividas por elas, objetivando o olhar especial para a construção da identidade e a importância das políticas públicas na qualidade de vida na sociedade. A expectativa do trabalho é contribuir com o leitor tanto aqueles que possuem alguma deficiência física como não, mas que ao ler possam compreender como as pessoas com deficiência física gostam de ser identificadas, não como uma pessoa doente, mas com valores e capacidades a serem exploradas. Esperamos que o município se sensibilize e intensifique a aplicação da política da Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. | pt_BR |
dc.language.iso | other | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Maranhão | pt_BR |
dc.subject | Identidade | pt_BR |
dc.subject | Educação Inclusiva | pt_BR |
dc.subject | Políticas Públicas | pt_BR |
dc.subject | Identity | pt_BR |
dc.subject | Inclusive Education | pt_BR |
dc.subject | Public Policies | pt_BR |
dc.title | Identidade e políticas públicas para a pessoa com deficiência física em Timbiras - Ma | pt_BR |
dc.title.alternative | Identity and public policies for people with physical disabilities in Timbiras - Ma | pt_BR |
dc.type | Other | pt_BR |
Aparece nas coleções: | TCCs de Graduação em Ciências Humanas/História do Campus de Codó |
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Arquivo | Descrição | Tamanho | Formato | |
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IVANUEL-SOUSA.pdf | Trabalho de Conclusão de Curso | 727,67 kB | Adobe PDF | Visualizar/Abrir |
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