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dc.contributor.authorARAÚJO, Thalyta Maria Salazar-
dc.date.accessioned2020-04-15T14:34:06Z-
dc.date.available2020-04-15T14:34:06Z-
dc.date.issued2019-12-20-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/4424-
dc.descriptionAbstract We already reaffirm that historically there is a course of struggles and achievements of minority rights. And within it are black populations being prominent in the resistance of quilombola clashes. Reluctant to improve and include the rights and emancipations of the descendant communities of the country and our states. However, it is necessary to highlight the invisibilities that have been added to these quilombola communities, relocated and with no option to leave their conditions by their own strength, resettling the name jail for the new inequalities. And thanks to the alliances and collaborations of the abolitionist movement, the resistance of the blacks, and the conceptions acquired by the laws, which guarantee the territory as a source of identity of the abolition until the present day. Endorsed by the Federal Constitution (1988) and the local black movement, Maranhão becomes the provider of the quilombola cause. Such approaches led to bibliographic research and field research in the rural communities of Codó Community and Povoado Livramento and Quilombola Community and Association Santa Maria dos Moreiras, Jerusalem and Bom Jesus, which were divergent in the result of the research because they deal with the titling of territoriality, the constructed identities and the struggles still experienced.pt_BR
dc.description.abstractDesde já reafirmamos que historicamente existe um percurso de lutas e conquistas dos direitos das minorias. E dentro dela estão as populações negras sendo destaque na resistência dos embates quilombolas. Relutando por melhorias e inclusão dos direitos e nas emancipações das comunidades descendentes do país e dos nossos estados. Entretanto é preciso destacar as invisibilidades que foram acrescentadas a essas comunidades quilombolas, remanejadas e sem opção de sair das suas condições por força própria resinificando o nome cárcere pelas novas desigualdades. E graças as alianças e a colaborações do movimento abolicionista, as resistências dos negros, e as concepções adquiridas pelas leis, que garanta o território como fonte de identidade da abolição até os dias atuais. Endossada pela Constituição Federal (1988) e pelo movimento negro local o Maranhão se torna provedor da causa quilombola. Tais abordagens levaram a pesquisa bibliográfica e a pesquisa de campo nas comunidades da área rural de Codó Comunidade e Povoado Livramento e Associação e Comunidade Quilombola Santa Maria dos Moreiras, Jerusalém e Bom Jesus que foram divergentes no resultado da pesquisa por tratarem da titulação da territorialidade, das identidades construídas e das lutas ainda vivenciadas.pt_BR
dc.language.isootherpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Maranhãopt_BR
dc.subjectQuilombolaspt_BR
dc.subjectLutapt_BR
dc.subjectIdentidadept_BR
dc.subjectDireitopt_BR
dc.subjectQuilombolaspt_BR
dc.subjectFightpt_BR
dc.subjectIdentitypt_BR
dc.subjectRightpt_BR
dc.titleQuilombolas em Codó: territorialidade, identidade e lutaspt_BR
dc.title.alternativeQuilombolas in Codó: territoriality, identity and strugglespt_BR
dc.typeOtherpt_BR
Aparece nas coleções:TCCs de Graduação em Ciências Humanas/História do Campus de Codó

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