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http://hdl.handle.net/123456789/4480
Registro completo de metadados
Campo DC | Valor | Idioma |
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dc.contributor.author | ROCHA, Poliana Lima | - |
dc.date.accessioned | 2020-10-19T18:35:37Z | - |
dc.date.available | 2020-10-19T18:35:37Z | - |
dc.date.issued | 2019-12-11 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/4480 | - |
dc.description | Faced with the crisis that public transport has been experiencing and thus directly impacting urban mobility, a comparative study on these two themes was proposed with the capital of Maranhão and the city of Madrid, which is more sustainable to this system. In this context, this work aimed to obtain data from both cities regarding public transportation - buses - under analysis of their mobility plans, operational characterization of the modes and perception of the users of this system in order to understand the current situation of the capital Ludovicense, in order to suggest improvements. The methodology applied was through literature review and survey data obtained through questionnaires applied in person and online with the population of São Luís, totaling 307 respondents, of which 258 daily users of public transport. Were evaluated characterization of users, public transport, displacement dynamics, supply, admission to collectives, waiting time, frequency, situation of bus shelters, possibility of early morning bus, withdrawal of collectors and users’ perceptions of public transport in the capital, compared with the capital of Spain. The results obtained presented a percentage of 84.04% of daily users of public transport, with 83.72% of those entering electronic ticketing, a very significant percentage. Regarding the waiting time at boarding points, 37.98% of passengers wait 20 to 40 minutes in shelters that 84.11% think are bad or very bad, unlike Madrid which has a much shorter waiting time and has adapted and flagged shelters. The results also point to a possible discussion about the implementation of lines at dawn - efficient system used in the capital of Spain - with 57.36% in favor and the great impact caused to the population regarding the removal of collectors. And from the point of view of the population, the current system of public transportation in the city of São Luís lacks numerous changes, and some improvements are proposed, especially regarding infrastructure, supply, urban planning, incentive policies and prioritization. as well as the fulfillment of the objectives of its urban mobility plan, just like Madrid, the reference city of this research. | pt_BR |
dc.description.abstract | Diante da crise que o transporte público vem passando e dessa maneira impactando diretamente na mobilidade urbana, foi proposto um estudo comparativo a respeito desses dois temas com a capital do Maranhão e a cidade de Madri, sendo esta mais sustentável a esse sistema. Nesse contexto, este trabalho teve como objetivo obter dados de ambas as cidades referentes ao transporte coletivo – ônibus - sob análise dos seus planos de mobilidades, caracterização operacional dos modais e percepção dos usuários desse sistema para assim entender a atual situação da capital Ludovicense, com intuito de sugerir melhorias. A metodologia aplicada foi por meio de revisão bibliográfica e levantamento de dados obtidos por meio de questionários aplicados presencialmente e online com a população de São Luís, totalizando 307 entrevistados, sendo deste total, 258 usuários diários do transporte coletivo. Foram avaliados a caracterização dos usuários, do transporte coletivo, dinâmica dos deslocamentos, oferta, o ingresso nos coletivos, o tempo de espera, a frequência, situação dos abrigos de ônibus, possibilidade de ônibus durante a madrugada, retirada dos cobradores e a percepção dos usuários a respeito do transporte coletivo na capital, comparados com a capital da Espanha. Os resultados obtidos apresentaram uma porcentagem de 84,04 % de usuários diários de transporte coletivo, sendo 83,72 % ingressantes que usufruem de bilhetagem eletrônica, porcentagem bastante significativa. Em relação ao tempo de espera em pontos de embarque, 37,98% dos passageiros aguardam de 20 a 40 minutos em abrigos que 84,11% julgam ser ruins ou péssimos, diferente de Madri que possui um tempo de espera bem menor e conta com abrigos adaptados e sinalizados. Os resultados apontam também uma possível discussão a respeito da implantação de linhas durante a madrugada – sistema eficiente utilizado na capital da Espanha - com 57,36% a favor e o grande impacto causado a população a respeito da retirada dos cobradores. E sob o ponto de vista da população, o atual sistema de transporte coletivo da Cidade de São Luís carece de inúmeras mudanças, sendo propostas algumas melhorias, em especial, a respeito da infraestrutura, oferta, planejamento urbano, políticas de incentivo e priorização a esse sistema, assim como o cumprimento dos objetivos de seu plano de mobilidade urbana, tal qual Madri, cidade referência desta pesquisa. | pt_BR |
dc.publisher | UFMA | pt_BR |
dc.subject | Mobilidade Urbana; Transporte Coletivo;Plano de Mobilidade Urbana; São Luís; Madri | pt_BR |
dc.subject | Urban mobility; Public Transport; Urban Mobility Plan; São Luís; Madrid | pt_BR |
dc.title | ANÁLISE COMPARATIVA DO TRANSPORTE PÚBLICO COLETIVO ENTRE AS CIDADES DE SÃO LUÍS E MADRI: CARACTERIZAÇÃO OPERACIONAL DOMODO COLETIVO, EXPERIÊNCIA DOS USUÁRIOS E PROPOSTAS DESOLUÇÕES. | pt_BR |
dc.title.alternative | COMPARATIVE ANALYSIS OF PUBLIC COLLECTIVE TRANSPORT BETWEEN THE CITIES OF SÃO LUÍS AND MADRID: OPERATIONAL CHARACTERIZATION OF THE COLLECTIVE MODULE, USER EXPERIENCE AND PROPOSED SOLUTIONS. | pt_BR |
dc.type | Other | pt_BR |
Aparece nas coleções: | TCCs de Graduação em Engenharia Civil do Campus Bacanga |
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