Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://hdl.handle.net/123456789/4995
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dc.contributor.authorSILVA, Elayne Cristina da-
dc.date.accessioned2022-05-16T16:00:53Z-
dc.date.available2022-05-16T16:00:53Z-
dc.date.issued2022-02-15-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/4995-
dc.descriptionABSTRACT This research aims to discuss possible strategies of reading and textual production for the teaching of the meme genre in Basic Education, in view of the social function, multimodality and dialogicity of this genre in the process of social interaction. Taking into account that memes provide social engagement among digital media users, we try to understand how the meme genre can contribute to the elaboration of methodologies for the teaching of Portuguese language. Therefore, we chose to perform the analysis of the research corpus in three moments: a) conceptualization and definition of the meme genre, evidencing its structural aspects and its social function from the analysis of memes taken from the Internet; b) experience report of reading practices and textual production in classes of the 2nd year of high school, using the meme genre as an object of teaching from the realization of a workshop in a public school of São Bernardo-MA; c) suggestions for the teaching of the meme genre, in view of research and teaching experiences experienced through Scientific Initiation programs (PIBIC) and activities developed in disciplines of the Undergraduate Course in Languages and Language Codes - Portuguese, the Federal University of Maranhão, Campus São Bernardo. From the methodological point of view, we used the qualitative method of bibliographic and documentary nature, as well as the experience report. As a theoretical basis, we use the studies of Bakhtin (2015; 2016), Volóchinov (2017), Bazerman (2011), Marcuschi (2010), Rojo and Barbosa (2015), Koch and Elias (2008), Lopes-Rossi (2011), among others. In addition, we are based on the curricular guidelines presented by the National Common Curriculum Base – BNCC (2018), specifically, in the Portuguese language component. As results achieved, we emphasize the social function of humor and criticism and the dialogicity that the meme genre maintains with social events and with other discourses already said that are necessary for the updating of the senses. Thus, we highlight the perception that the meme genre enables the development of reading strategies and textual production for the formation of a critical and ethical reader, given its social functioning in the media space. We also highlight the formulation of pedagogical practices for the teaching of the meme genre from technological resources.pt_BR
dc.description.abstractRESUMO A presente pesquisa tem como objetivo discutir possíveis estratégias de leitura e produção textual para o ensino do gênero meme na Educação Básica, tendo em vista a função social, a multimodalidade e a dialogicidade desse gênero no processo de interação social. Levando em consideração que os memes propiciam o engajamento social entre os usuários das mídias digitais, procuramos compreender como o gênero meme pode contribuir na elaboração de metodologias para o ensino de Língua Portuguesa. Diante disso, optamos por realizar a análise do corpus da pesquisa em três momentos: a) conceptualização e definição do gênero meme, evidenciando seus aspectos estruturais e a sua função social a partir da análise de memes retirados da internet; b) relato de experiência de práticas de leitura e produção textual em turmas do 2o ano do Ensino Médio, utilizando o gênero meme enquanto objeto de ensino a partir da realização de uma oficina em uma escola pública de São Bernardo-MA; c) sugestões para o ensino do gênero meme, tendo em vista experiências de pesquisa e ensino vivenciadas por meio de programas de Iniciação Científica (PIBIC) e de atividades desenvolvidas em disciplinas do Curso de Licenciatura em Linguagens e Códigos Língua – Portuguesa, da Universidade Federal do Maranhão, Campus São Bernardo. Do ponto de vista metodológico, utilizamos o método qualitativo de cunho bibliográfico e documental, assim como o relato de experiência. Como fundamentação teórica, recorremos aos estudos de Bakhtin (2015; 2016), Volóchinov (2017), Bazerman (2011), Marcuschi (2010), Rojo e Barbosa (2015), Koch e Elias (2008), Lopes-Rossi (2011), dentre outros. Além disso, nos amparamos nas orientações curriculares apresentadas pela Base Nacional Comum Curricular – BNCC (2018), especificamente, no componente de Língua Portuguesa. Como resultados alcançados, ressaltamos a função social de humor e crítica e a dialogicidade que o gênero meme mantém com acontecimentos sociais e com outros discursos já ditos que são necessários para a atualização dos sentidos. Assim, destacamos a percepção de que o gênero meme possibilita o desenvolvimento de estratégias de leitura e de produção textual para a formação de um leitor crítico e ético, dado ao seu funcionamento social no espaço midiático. Destacamos ainda, a formulação de práticas pedagógicas para o ensino do gênero meme a partir de recursos tecnológicos.pt_BR
dc.language.isootherpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Maranhãopt_BR
dc.subjectmemes;pt_BR
dc.subjectensino de língua portuguesa;pt_BR
dc.subjectleitura;pt_BR
dc.subjectprodução textual.pt_BR
dc.subjectmemes;pt_BR
dc.subjectportuguese language teaching;pt_BR
dc.subjectreading;pt_BR
dc.subjecttextual production.pt_BR
dc.titleO gênero meme nas aulas de língua portuguesa: possibilidades para o ensino de leitura e produção textual na Educação Básicapt_BR
dc.title.alternativeThe meme genre in Portuguese language classes: possibilities for teaching reading and text production in Basic Educationpt_BR
dc.typeOtherpt_BR
Aparece nas coleções:TCCs de Graduação em Linguagens e Códigos/Língua Portuguesa do Campus de São Bernardo

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