Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://hdl.handle.net/123456789/5371
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dc.contributor.authorPINTO, Elenir Rocha-
dc.date.accessioned2022-07-20T14:16:38Z-
dc.date.available2022-07-20T14:16:38Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/5371-
dc.descriptionThe present monographic research aimed to analyze what are the conceptions and practices of Environmental Education existing in the public school system in the municipality of Magalhães de Almeida-MA, based on the Pedagogical Political Project (PPP) and the view and experience of basic education teachers. It addresses the process of historical constitution of the environmental debate and environmental education, as well as the main Environmental Education policies in Brazil and Maranhão. The methodology used was qualitative and the analysis of data collected through the Political Pedagogical Project (PPP), policies and legislation and interviews with teachers. In our research, we found that the school's PPP is outdated and incomplete, in addition to not covering cross-cutting themes. We do not realize the depth of an understanding of the environmental crisis in the pedagogical practice developed by the teachers of the municipal school Antonio Batista Vieira. the Environmental Education taught in the school is mainly focused on the behavior of the students, attributing the responsibility to the individual, it does not discuss the way of organization of the current society.pt_BR
dc.description.abstractA presente pesquisa monográfica teve por objetivo analisar quais as concepções e práticas de Educação Ambiental existentes na rede pública de ensino no município de Magalhães de Almeida-MA, a partir do Projeto Político Pedagógico (PPP) e do olhar e experiência dos professores da educação básica. Aborda o processo de constituição histórica do debate ambiental e da educação ambiental, bem como as principais políticas de Educação Ambiental no Brasil e no Maranhão. A metodologia utilizada foi qualitativa e a análise dos dados coletados através do Projeto Político Pedagógico (PPP), das políticas e legislações e de entrevistas com os professores/as. Na nossa pesquisa constatamos que o PPP da escola esta desatualizado e incompleto, além de não contemplar os temas transversais. Não percebermos a profundidade de uma compreensão sobre a crise ambiental na prática pedagógica desenvolvida pelos professores da escola municipal Antonio Batista Vieira. a Educação Ambiental ensinada na escola é voltada principalmente ao comportamento dos alunos, atribuindo a responsabilidade ao indivíduo, não discute o modo de organização da sociedade vigente.pt_BR
dc.publisherUFMApt_BR
dc.subjectEducação Ambiental;pt_BR
dc.subjectProjeto Político Pedagógico (PPP);pt_BR
dc.subjectConcepções;pt_BR
dc.subjectPráticaspt_BR
dc.subjectEnvironmental education;pt_BR
dc.subjectPedagogical Political Project (PPP);pt_BR
dc.subjectPracticespt_BR
dc.subjectConceptions;pt_BR
dc.titleCONCEPÇÕES E PRÁTICAS DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL: um estudo na Escola Municipal Antonio Batista Vieira, Magalhães de Almeida, Maranhãopt_BR
dc.title.alternativeCONCEPTIONS AND PRACTICES OF ENVIRONMENTAL EDUCATION: a study in the Municipal School Antonio Batista Vieira, Magalhães de Almeida, Maranhãopt_BR
dc.typeOtherpt_BR
Aparece nas coleções:TCC de Graduação em Ciências Humanas/Sociologia do Campus de São Bernardo.

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