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dc.contributor.authorCOSTA, Matheus Silva-
dc.date.accessioned2022-09-13T13:15:58Z-
dc.date.available2022-09-13T13:15:58Z-
dc.date.issued2022-02-24-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/5608-
dc.descriptionThe present work aims at the study of the teaching of History of Africa in the schools of basic education of the municipality of São Bernardo/MA, since the implementation of law 10639/03 and rectified with law 11645/08 in order to present the trajectory of the Teaching of History of Africa, developed within the educational sphere. The main intention of this study is to contribute to the debate about the space and representation of black people in the educational and national didactic production, through the denaturalization of concepts such as racism and ethnocentrism. Thus, it aims to verify, through structured questionnaires, how the application of this law occurs in the elementary schools of the municipal network of the city of São Bernardo/MA. In this sense, we try to ascertain how teachers deal with ethnic-racial issues within the classroom, identifying whether they understand the importance of law enforcement and their role in redefining the imagery and conceptual representation of black people in the educational space.pt_BR
dc.description.abstractO presente trabalho tem por objeto o estudo do ensino de História da África nas escolas da educação básica do município de São Bernardo/MA, desde a implementação da lei 10639/03 e retificada com a lei 11645/08 com o intuito de apresentar a trajetória do Ensino de História da África, desenvolvido dentro da esfera educacional. A principal intenção deste estudo é contribuir com o debate sobre o espaço e a representação do negro no plano educacional e da produção didática nacional, através da desnaturalização de conceitos como racismo e etnocentrismo. Dessa forma, visa verificar, através de questionários estruturados, como a aplicação da referida lei ocorre nas escolas do ensino básico da rede municipal da cidade de São Bernardo/MA. Nesse sentido, tentamos averiguar como os professores tratam dos assuntos étnico-raciais dentro da sala de aula, identificando se os mesmos compreendem a importância da aplicação da lei e seu papel na redefinição da representação imagética e conceitual do negro no espaço educacional.pt_BR
dc.publisherUFMApt_BR
dc.subjectEnsino;pt_BR
dc.subjectHistória;pt_BR
dc.subjectÁfrica;pt_BR
dc.subjectSão Bernardopt_BR
dc.subjectTeaching;pt_BR
dc.subjectHistory;pt_BR
dc.subjectAfrica;pt_BR
dc.subjectSão Bernardo/MApt_BR
dc.titleENTRE MEMÓRIAS E REPRESENTAÇÕES: Um estudo da execução da lei 11645/08 nas escolas da educação básica de São Bernardo – MApt_BR
dc.title.alternativeBETWEEN MEMORIES AND REPRESENTATIONS: A study of law enforcement 11645/08 in basic education schools in São Bernardo - MApt_BR
dc.typeOtherpt_BR
Aparece nas coleções:TCC de Graduação em Ciências Humanas/Sociologia do Campus de São Bernardo.

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