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dc.contributor.authorAMATE, Suranma Samyle Ferreira-
dc.date.accessioned2022-11-10T16:40:34Z-
dc.date.available2022-11-10T16:40:34Z-
dc.date.issued2022-06-13-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/5794-
dc.descriptionThe scenario of teaching Accounting Sciences in Brazil nowadays has led to several Thescenario of teaching Accounting Sciences in Brazil nowadays has led to several discussionsabout alternatives in search of greater control of the quality of the courses offeredinthecountry, and among these alternatives is the Accounting Sufficiency Exam. Seekingtoanalyze the performance of students from Higher Education Institutions in the StateofMaranhão, with regard to the quality of teaching in Accounting Sciences and, consideringtheeditions of the Exam applied from 2018 to 2020, a quali-quantitative study was carriedoutanalyzing the exam data available on the Federal Accounting Council website. Thisstudysought to demonstrate the training scenario of the accounting professional inMaranhão,combining quantitative data, such as: enrolled, present and approved in the exam. Thus, basedon such data, we sought to highlight the performance of students fromHEIs in theStateofMaranhão, analyzing the exam as an aggregating factor to quality. Considering the numberofcandidates present in the exam, the results obtained showed that the students of theHEIsunder study presented a percentage of 26.1% of approval in the studied period. AmongtheHEIs studied, only one had an approval rate above the national and regional average, with61.5% approval. The comparison of the approval rates of Maranhão with the national ratesindicated that the percentage of approval of students from Maranhão, over the years, hasbeenlower than 40%, indicating the need to seek strategies to strengthen accountingeducationcombined with a review of the exam format.pt_BR
dc.description.abstractO cenário do ensino das Ciências Contábeis no Brasil nos dias atuais, temlevadoadiversasdiscussões sobre alternativas em busca de um maior controle da qualidade dos cursosoferecidos no país, e entre estas alternativas está o Exame de Suficiência Contábil. Buscandoanalisar o desempenho dos discentes das Instituições de Ensino Superior doEstadodoMaranhão, no que diz respeito a qualidade do ensino em Ciências Contábeis e, considerandoas edições do Exame aplicados no período de 2018 a 2020, fez-se umestudoquali-quantitativo analisando os dados referentes ao exame disponíveis no site do ConselhoFederalde Contabilidade. Tal estudo buscou demonstrar o cenário de formação do profissionalcontábil no Maranhão, aliando dados quantitativos, como: inscritos, presentes e aprovadosnoexame. Dessa forma, a partir de tais dados procurou-se evidenciar o desempenhodos alunosdas IES do Estado do Maranhão analisando o exame como fator agregador à qualidade.Considerando o quantitativo de canditados presentes no exame, os resultados obtidosdemonstraram que os discentes das IES em estudo, apresentaram no período estudadoumpercentual de 26,1% de aprovação. Dentre as IES estudadas apenas uma teve índicedeaprovação superior a média nacional e regional, com 61,5% de aprovação. Acomparaçãodosíndices de aprovação do Maranhão com os índices nacional indicou que o percentual deaprovação dos discentes maranhenses, ao longo dos anos, tem sido menor que 40%, indicandoa necessidade de se buscar estratégias para o fortalecimento do ensino contábil aliadas aumarevisão do formato do exame.pt_BR
dc.publisherUFMApt_BR
dc.subjectAvaliação de Desempenho do Estudante;pt_BR
dc.subjectENADE;pt_BR
dc.subjectExame de Suficiênciapt_BR
dc.subjectStudent Performance Asessment;pt_BR
dc.subjectENADE;pt_BR
dc.subjectSufficiency Exampt_BR
dc.titleEXAME DE SUFICIÊNCIA: uma análise do desempenho dos discentes do Curso de Ciências Contábeis no Estado do Maranhão no período de 2018 a 2020pt_BR
dc.title.alternativeSUFFICIENCY EXAM: an analysis of the performance of students of the Accounting Sciences Course in the State of Maranhão from 2018 to 2020pt_BR
dc.typeOtherpt_BR
Aparece nas coleções:TCCs de Graduação em Ciências Contábeis do Campus do Bacanga

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