Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://hdl.handle.net/123456789/5810
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dc.contributor.authorMARRA, Amanda Costa-
dc.date.accessioned2022-11-17T16:36:53Z-
dc.date.available2022-11-17T16:36:53Z-
dc.date.issued2021-06-15-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/5810-
dc.descriptionThe objective was to present the prevalence of dysphonia, the vocal symptoms present and factors associated with the risk of developing dysphonia in teachers of child rearing in the Municipal Education Network of Imperatriz-MA, Brazil. Cross-sectional study, with a sample composed of 70 teachers. The adapted Teacher’s Vocal Production Condition Questionnaire and the Screening Index for Voice Disorder (SIVD) were used, from December 2019 to March 2021. The dependent variables in the study for all associations and prevalence ratio (PR), with 95% confidence interval, were: the SIVD score (indicative of disorder when the score totaled 5 points or more) and self reported dysphonia. The prevalence of self-reported dysphonia was 80%. As for the SIVD, 54.3% of teachers had indicative of vocal disorder. The prevalent vocal symptoms were hoarseness (90%), voice loss (55.7%), dry throat (91.4%), and tiredness when speaking (77.1%). The variables: noisy school RP = 1.22 (0.93 - 1.60); presence of echo RP = 1.16 (0.99 - 1.35); dust RP = 1.18 (0.99 - 1.42); unsatisfactory room acoustics RP = 1.09 (0.87 - 1.36); unpleasant school temperature RP = 1.19 (0.87 - 1.61); local humidity RP = 1.77 (1.66 - 2.11), as well as the habits of shouting RP = 1.68 (1.11-2.06); talking a lot RP = 1.08 (0.82-1.42); talking while performing physical activities RP = 1.03 (0.83-1.28) and talking while carrying weight RP = 1.10 (0.82-1.48), were associated with the risk of dysphonia. The prevalence of self-reported dysphonia by the school teachers is high, voice loss is among the vocal symptoms present, and aspects related to the work environment and vocal habits are factors associated with the risk of dysphonia.pt_BR
dc.description.abstractObjetivou-se apresentar a prevalência de disfonia, os sintomas vocais presentes e os fatores associados ao risco de desenvolvimento de disfonia em docentes da educação infantil da Rede Municipal de Ensino de Imperatriz-MA. Estudo transversal, com amostra composta por 70 docentes. Utilizou-se o questionário de Condição de Produção Vocal do Professor adaptado e o Índice de Triagem de Distúrbio de Voz (ITDV), entre dezembro de 2019 a março de 2021. As variáveis dependentes no estudo para todas as associações e razão de prevalência (RP), com intervalo de confiança de 95%, foram: o resultado do ITDV (indicativo de distúrbio quando a pontuação somava 5 pontos ou mais) e disfonia autorreferida. A prevalência de disfonia autorreferida foi de 80%. Quanto ao ITDV, 54,3% dos docentes apresentaram indicativo de distúrbio vocal. Os sintomas vocais mais prevalentes foram rouquidão (90%), perda da voz (55,7%), garganta seca (91,4%) e cansaço ao falar (77,1%). As variáveis: escola ruidosa RP = 1,22 (0,93 - 1,60); presença de eco RP = 1,16 (0,99 - 1,35); poeira RP = 1,18 (0,99 - 1,42); acústica da sala insatisfatória RP = 1,09 (0,87 - 1,36); temperatura escolar desagradável RP = 1,19 (0,87 - 1,61); umidade local RP = 1,77 (1,66 - 2,11), bem como os hábitos de gritar RP = 1,68 (1,11-2,06); falar muito RP = 1,08 (0,82-1,42); falar realizando atividades físicas RP = 1,03 (0,83-1,28) e falar carregando peso RP = 1,10 (0,82-1,48), foram associados ao risco de disfonia. A prevalência de disfonia autorreferida pelos docentes é alta, perda da voz está entre os sintomas vocais presentes e aspectos relacionados ao ambiente de trabalho e hábitos vocais são fatores associados ao risco de disfonia.pt_BR
dc.publisherUFMApt_BR
dc.subjectDisfonia;pt_BR
dc.subjectDistúrbios da Voz;pt_BR
dc.subjectDocentes;pt_BR
dc.subjectEducação Infantilpt_BR
dc.subjectDysphonia;pt_BR
dc.subjectVoice Disorders;pt_BR
dc.subjectSchool Teachers;pt_BR
dc.subjectChild Rearingpt_BR
dc.titlePREVALÊNCIA DISFONIA EM DOCENTES DA EDUCAÇÃO INFANTIL DA REDE MUNICIPAL DE ENSINO DE IMPERATRIZ-MApt_BR
dc.title.alternativePREVALENCE OF DYSPHONIA IN TEACHERS OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION MUNICIPAL EDUCATION NETWORK OF IMPERATRIZ-MApt_BR
dc.typeOtherpt_BR
dc.typeDocumento sob sigilo. Aguardando publicação em Periódico Cientifíco.pt_BR
Aparece nas coleções:TCCs de Graduação em Medicina do Campus de Imperatiz

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