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dc.contributor.authorTEIXEIRA, Iara Silva Ferreira-
dc.date.accessioned2022-12-01T18:33:21Z-
dc.date.available2022-12-01T18:33:21Z-
dc.date.issued2022-07-26-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/5868-
dc.descriptionThe spread of false informations is configured as one of the main consequences of the evolution of digital means of communication as the source of information, which contributed directly in the consolidation of the disinformation phenomenon. Consequently, it is evident that fake news pollute the informational environment with the purpose of deceiving the web users, in order to achieve mainly economical and ideological interests. In this scenario, seeking to contribute in the process of recognizing and checking false informations, this research aims to identify the visual patterns in those contents, through the visual analysis of fake news disseminated during the Covid-19 pandemic. The first step was to review the relevant literature for the research, including the concepts of the post-truth phenomenon and the knowledge of information design. This review gave the basis to, in the following phase, the conception and implementation of the tool for the visual elements study of the twelve fake news selected. After this study, it was clear that the false contents, despite having similar attributes if compared to true news, as the hierarchy of the information and the emphasis on the image, they also have their own peculiar characteristics, as: misalignment; combination of intense colors; presence of distorted shapes; highlight of biased affirmations; repetition of elements.pt_BR
dc.description.abstractA propagação de informações falsas se configura como uma das principais consequências da evolução dos meios digitais de comunicação como fontes de informação, o que contribuiu diretamente na consolidação do fenômeno da desinformação. Dessa forma, é evidente que as fake news poluem o ambiente informacional com o intuito de enganar os usuários da rede, tendo em vista principalmente interesses econômicos ou ideológicos. Nesse cenário, buscando contribuir no processo de reconhecimento e checagem de informações falsas, este trabalho tem o objetivo de identificar os padrões visuais desses conteúdos, através da análise visual de fake news disseminadas durante a pandemia de Covid-19. Desse modo, primeiramente foi realizada uma revisão da literatura relevante para o trabalho, desde os conceitos englobados no fenômeno da pós-verdade, até os conhecimentos do design da informação. Tal etapa contribuiu no embasamento para, na fase seguinte, a concepção e aplicação de uma ferramenta para o estudo dos elementos visuais dos doze conteúdos falsos selecionados. Após essa análise, ficou perceptível que os conteúdos falsos, apesar de utilizarem atributos semelhantes à notícias verídicas, como hierarquia das informações e destaque para a imagem, também possuem características peculiares como: desalinhamento; uso de cores saturadas; presença de formas distorcidas; alto destaque para afirmações tendenciosas; repetição de elementos.pt_BR
dc.publisherUFMApt_BR
dc.subjectDesinformação;pt_BR
dc.subjectFake News;pt_BR
dc.subjectDesign da Informação;pt_BR
dc.subjectAnálise Visualpt_BR
dc.subjectDisinformation;pt_BR
dc.subjectFake News;pt_BR
dc.subjectInformation Design;pt_BR
dc.subjectVisual Analysispt_BR
dc.titlePROPOSTA DE IDENTIFICAÇÃO DE PADRÕES VISUAIS DE FAKE NEWS: ANÁLISE VISUAL DE CONTEÚDOS FALSOS DISSEMINADOS DURANTE A PANDEMIA DE COVID-19pt_BR
dc.title.alternativePROPOSAL FOR THE IDENTIFICATION OF VISUAL PATTERNS OF FAKE NEWS: VISUAL ANALYSIS OF FAKE CONTENT DISSEMINATED DURING THE THE COVID-19 PANDEMICpt_BR
dc.typeOtherpt_BR
Aparece nas coleções:TCCs de Graduação em Design do Campus do Bacanga

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