Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://hdl.handle.net/123456789/5881
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dc.contributor.authorRODRIGUES, Máryton Aires Lopes-
dc.date.accessioned2022-12-07T13:23:39Z-
dc.date.available2022-12-07T13:23:39Z-
dc.date.issued2022-01-19-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/5881-
dc.descriptionA widely discussed theme is the degradation of the environment, due to the exacerbated consumption of natural and industrialized resources, consequently a growing sequel leaves concerns regarding the final disposal of solid waste produced by the mass population, linked to the pattern of consumerism. It is within this conception that the present work is presented, approaching the items focused on the analysis process around the waste management in the school environment, the waste characterization and how the teaching-learning around this theme is concentrated in the school where the work will be applied, showing that there is a correlation between the data that will be generated with what can and is learned in the classroom. Aiming to analyze the management and characterization of solid waste at Dom Bosco Balsas School, the present work showed that this process of waste characterization, was performed, on December 22, 2021, using the method of quarteamento proposed by ABNT (2004), performing gravimetric characterizations of municipal solid waste at Dom Bosco Balsas School. In addition, waste quantification was performed by determining the apparent specific weight and by determining the total amount of waste. For the determination of the apparent specific weight, considering that 1m3 corresponds to 1000 liters, it was estimated that 1m3 corresponded to the volume of 4 garbage bags. a total of 37.852 kg was obtained for the 49 garbage cans that were emptied and collected to obtain the residues, that is, within the estimated by the apparent specific weight found. As for the values, each student produces 0.130 kg of waste daily at school = 0.130 kg/day, and it was observed that the main types of waste observed were paper/cardboard, organic matter and plastic. In view of this, the work hopes to contribute to school management, aiming to implement information to contingency plans in the management of solid waste and readjust the teaching about environmental education in its realistic prospect for the formation of students who in the future change the paradigm around waste management, either at the municipal or state level.pt_BR
dc.description.abstractUm tema bastante discutido é a degradação do meio ambiente, em detrimento do consumo exacerbado dos recursos naturais e industrializados, consequentemente uma sequela crescente deixa preocupações no que tange o descarte final dos resíduos sólidos produzidos pela população em massa, atrelada ao padrão do consumismo. É dentro dessa concepção que o presente trabalho se apresenta, abordando os itens voltados para a o processo de análise em torno da gestão dos resíduos no ambiente escolar, da caracterização dos resíduos e como que o ensino-aprendizagem em torno dessa temática se concentra na escola em que o trabalho será aplicado, mostrando que existe uma correlação entre os dados que serão gerados com o que pode e é aprendido em sala de aula. Objetivando analisar a gestão e caracterização dos resíduos sólidos no Colégio Dom Bosco Balsas, o presente trabalho mostrou que esse processo de caracterização dos resíduos, foi realizado, no dia 22 de dezembro de 2021, utilizando-se o método de quarteamento proposto pela ABNT (2004), realizando caracterizações gravimétricas dos resíduos sólidos urbanos na Escola Dom Bosco Balsas. Além disso, a quantificação de resíduos foi realizada por meio da determinação do peso específico aparente e pela determinação da quantidade total de resíduos. Para a determinação do peso específico aparente, tendo em vista que 1m3 corresponde a 1000 litros, foi estimado que 1m3 correspondeu ao volume de 4 sacos de lixo. obteve-se um total de 37,852 kg para as 49 lixeiras que foram esvaziadas e recolhidas para obtenção dos resíduos, ou seja, dentro do estimado por meio do peso específico aparente encontrado. Quanto aos valores, cada aluno produz de lixo diariamente na escola= 0,130 Kg/dia, e observou-se que os principais tipos classes de resíduos observados foram papel/papelão, matéria orgânica e plástico. Visto isso, o trabalho espera contribuir com a gestão escolar, visando implementar informações aos planos de contingência no âmbito da gestão e gerenciamento dos resíduos sólidos e readequar o ensino sobre a educação ambiental em seu prospecto realista para a formação de alunos que futuramente mudem o paradigma em torno da gestão dos resíduos, seja a nível municipal ou estadual.pt_BR
dc.publisherUFMApt_BR
dc.subjectGestão;pt_BR
dc.subjectResíduos;pt_BR
dc.subjectGerenciamento;pt_BR
dc.subjectQuarteamento;pt_BR
dc.subjectEducação Ambientalpt_BR
dc.subjectManagement;pt_BR
dc.subjectWaste Management;pt_BR
dc.subjectManagement;pt_BR
dc.subjectQuartering;pt_BR
dc.subjectEnvironmental Educationpt_BR
dc.titleGESTÃO E CARACTERIZAÇÃO DOS RESÍDUOS SÓLIDOS NO COLÉGIO DOM BOSCO BALSAS, EM BALSAS-MApt_BR
dc.title.alternativeMANAGEMENT AND CHARACTERIZATION OF SOLID WASTE AT THE DOM BOSCO HIGH SCHOOL IN BALSAS-MApt_BR
dc.typeOtherpt_BR
Aparece nas coleções:TCCs de Graduação em Engenharia Civil do Campus de Balsas

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