Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://hdl.handle.net/123456789/6460
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dc.contributor.authorCORRÊA, Sara Raquel Ramos-
dc.date.accessioned2023-06-12T17:35:16Z-
dc.date.available2023-06-12T17:35:16Z-
dc.date.issued2020-12-16-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/6460-
dc.descriptionEvaluating is a frequent and important pedagogical practice in the schooling process. Among other things, it can reveal the weaknesses and scope of the work already done, point out intervention needs (contents and adequacy of teaching methods), define educational policies, etc. Despite this essentiality, the indissociability that must exist between assessment and teaching practice, it does not always meet the learning objectives, serving as a subsidiary resource to the pedagogical action, limiting itself to hierarchizing students in accordance with the ability to retain content . This article presents a contribution, in the light of Bloom's revised Taxonomy, in the analysis of questions in written Chemistry tests, applied in the 1st and 2nd years in a Public School in São Luís, Maranhão. The results indicate a prevalence of items classified in the lower levels of the Taxonomy cognitive domain (remember, understand and apply) and an almost absence of items in the higher levels (analyse, evaluate and create). These results reaffirm the practice of assessment as an instrument for hierarchizing knowledge and invite us to rethink our assessment practice.pt_BR
dc.description.abstractAvaliar é uma prática pedagógica frequente e importante no processo de escolarização. Dentre outras coisas, pode revelar as fragilidades e alcances do trabalho já realizado, apontar necessidades de intervenção (conteúdos e de adequação de métodos de ensino), definir políticas educacionais, etc. Apesar desta essencialidade, da indissociabilidade que deve haver entre avaliação e prática docente, ela nem sempre atende aos objetivos da aprendizagem, servindo de recurso subsidiário à ação pedagógica, limitando-se a hierar- quizar os alunos em conformidade com a capacidade de retenção de conteúdos. Este ar- tigo apresenta uma contribuição, à luz da Taxonomia revisada de Bloom, na análise de questões de provas escritas de Química, aplicadas nos 1º e 2º anos em uma Escola Pública de São Luís do Maranhão. Os resultados indicam uma prevalência de itens classificados nos níveis inferiores do domínio cognitivo da Taxonomia (lembrar, entender e aplicar) e uma quase ausência de itens nos níveis mais elevados (analisar, avaliar e criar). Estes resultados reafirmam a prática da avaliação como instrumento de hierarquização do saber e nos convida a repensar nossa prática avaliativa.pt_BR
dc.publisherUFMApt_BR
dc.subjectTaxonomia de Bloom;pt_BR
dc.subjectTaxonomia revisada de Bloom;pt_BR
dc.subjectAvaliação escolar;pt_BR
dc.subjectProva escrita;pt_BR
dc.subjectEnsino Médio;pt_BR
dc.subjectEnsino de Química;pt_BR
dc.subjectDesenvolvimento cognitivopt_BR
dc.subjectBloom's Taxonomy;pt_BR
dc.subjectBloom's revised taxonomy;pt_BR
dc.subjectSchool assessment;pt_BR
dc.subjectWritten test;pt_BR
dc.subjectHigh school;pt_BR
dc.subjectChemistry teaching;pt_BR
dc.subjectCognitive developmentpt_BR
dc.titleTaxonomia de Bloom Revisada: fundamentação e aplicação na análise de algumas questões de Químicapt_BR
dc.title.alternativeRevised Bloom's Taxonomy: rationale and application in the analysis of some Chemistry issuespt_BR
dc.typeOtherpt_BR
Aparece nas coleções:TCCs de Graduação em Química (Licenciatura) do Campus do Bacanga

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