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dc.contributor.authorARRUDA FILHO, Moisaniel Pimentel-
dc.date.accessioned2023-07-12T12:33:22Z-
dc.date.available2023-07-12T12:33:22Z-
dc.date.issued2018-12-17-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/6604-
dc.descriptionABSTRACT Digital Games are hypermedia content that are gradually becoming an inher- ent part of today's main entertainment media. From this, the present work aims to investigate the graphical symbols present in the interfaces of the digital games, these that make the communication between the user and the system, and consequently enable the gameplay and entertainment. Through this study, will be realized a survey of the main graphic symbols used in digital games of the RPG genre, denominated "Status Effects", a gameplay‟s concept particular to this genre of game. Then, ques- tionnaires, interviews, and comprehension tests were applied with the target audi- ence. Have been identified, with them, several obstacles to the interpretation and understanding of these symbols. Like the test, for example, that detected the poor comprehensibility of symbols for "bleeding" and "cursed" conditions in RPG games. In the end, with all the results verified, recommendations and guidelines were pointed out for an effective interface that guarantees the communication between the game‟s system and its user.pt_BR
dc.description.abstractRESUMO Jogos digitais são conteúdos hipermidiáticos que estão, aos poucos, tornan- do-se parte inerente dos principais meios de entretenimento atuais. A partir disso, o presente trabalho visa investigar os símbolos gráficos presentes nas interfaces dos jogos digitais, estes que efetuam a comunicação entre o usuário e o sistema, e con- sequentemente viabilizam a jogabilidade e o entretenimento. Através desse estudo, foi realizado um levantamento dos principais símbolos gráficos utilizados em jogos digitais do gênero RPG, denominados “Efeitos de Status”, um conceito de jogabili- dade particular a este gênero de jogo. Em seguida, aplicaram-se questionários, en- trevistas e testes de compreensibilidades com o respectivo público alvo. Detectaram- se, com estes, vários obstáculos para a interpretação e compreensão destes símbo- los. Como o teste, por exemplo, que detectou a má compreensibilidade dos símbolos referentes às condições “ensanguentado” e “amaldiçoado” nos jogos de RPG. No final, com todos os resultados apurados, apontaram-se recomendações e diretrizes para uma interface efetiva que garanta a comunicação entre o sistema do jogo e o seu usuário.pt_BR
dc.language.isootherpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Maranhãopt_BR
dc.subjectsímbolos Gráficos;pt_BR
dc.subjectinterface;pt_BR
dc.subjectjogos digitais.pt_BR
dc.subjectgraphics symbols.pt_BR
dc.subjectinterface.pt_BR
dc.subjectdigital games.pt_BR
dc.titleCompreensibilidade dos símbolos gráficos presentes em jogos de RPG digitais: a interface como diretriz da jogabilidadept_BR
dc.title.alternativeComprehensibility of graphic symbols present in digital role-playing games: the interface as a guideline for gameplaypt_BR
dc.typeOtherpt_BR
Aparece nas coleções:TCCs de Graduação em Design do Campus do Bacanga

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