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dc.contributor.authorALMEIDA, Débora Guimarães-
dc.date.accessioned2023-07-21T12:34:15Z-
dc.date.available2023-07-21T12:34:15Z-
dc.date.issued2022-07-29-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/6639-
dc.descriptionWhen studying the history of education, it is possible to see the strong influence of religion in this area. Especially in the Middle Ages, we see how education was influenced and built along religious lines. Through this study, we intend to shed light on other events that further stimulated the educational movement towards modernity. With that in mind, the objective of this paper was to analyze what were Martin Luther's contributions to education in the 16th century. To do so, our specific goals were: to situate how education was in the Pre-Reformation Europe of the 16th century; to identify who was Martin Luther; to raise Martin Luther's contributions to education in the beginning of the Reformation and to verify why Luther was interested in education. This paper has a qualitative research approach, whose purpose was to investigate Martin Luther's contributions to the educational environment. The research was based on a bibliographic review that used authors such as: Carter Lindberg (2017), José Rubens Jardilino (2009), Frederick Eby (1976), Marc Lienhard (1998), Luciane Barbosa (2007), the protagonist of this study, Martin Luther himself, and other authors. At the end of this paper, it was possible to start a process of bringing Luther's ideas closer to modern education. We emphasize public education and education for all, which are principles that are kept until nowadays, including in Brazil.pt_BR
dc.description.abstractAo estudar a história da educação, é possível perceber a forte influência da religião nessa área. Especialmente na Idade Média, vemos como a educação foi influenciada e construída segundo os moldes religiosos. Através deste trabalho, pretende-se lançar luz para outros acontecimentos que estimularam ainda mais o movimento educacional na direção da modernidade. Visto isso, o objetivo do presente trabalho foi analisar quais foram as contribuições de Martinho Lutero para a educação no século XVI. Para tal, nossos objetivos específicos foram: situar como era a educação na Europa Pré-Reforma do século XVI; identificar quem era Martinho Lutero; levantar as contribuições de Martinho Lutero para a educação no início da Reforma e verificar porque Lutero se interessou pela educação. O trabalho em questão tem como abordagem a pesquisa qualitativa, cuja finalidade foi investigar as contribuições de Martinho Lutero para o meio educacional. A pesquisa teve como base uma revisão bibliográfica que usou autores como: Carter Lindberg (2017), José Rubens Jardilino (2009), Frederick Eby (1976), Marc Lienhard (1998), Luciane Barbosa (2007), o próprio protagonista deste estudo, Martinho Lutero, e outros autores. Ao final deste trabalho foi possível iniciar um processo de aproximação das ideias de Lutero com a educação moderna. Enfatiza-se a educação pública e para todos, que são princípios que se mantêm até a atualidade, inclusive no Brasil.pt_BR
dc.publisherUFMApt_BR
dc.subjectHistória da Educação;pt_BR
dc.subjectMartinho Lutero;pt_BR
dc.subjectReforma Protestantept_BR
dc.subjectHistory of Education;pt_BR
dc.subjectMartin Luther;pt_BR
dc.subjectProtestant Reformationpt_BR
dc.titleAS CONTRIBUIÇÕES DE MARTINHO LUTERO PARA A EDUCAÇÃO NO SÉCULO XVIpt_BR
dc.title.alternativeTHE CONTRIBUTIONS OF MARTIN LUTHER TO EDUCATION IN CENTURY XVIpt_BR
dc.typeOtherpt_BR
Aparece nas coleções:TCCs de Graduação em Pedagogia do Campus de Imperatriz

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