Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://hdl.handle.net/123456789/7194
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dc.contributor.authorSILVA, Eduardo Víctor da Silva da-
dc.date.accessioned2023-12-20T17:54:06Z-
dc.date.available2023-12-20T17:54:06Z-
dc.date.issued2023-12-01-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/7194-
dc.descriptionABSTRACT Objective: To identify, in current scientific productions, the most recurrent cases of musculoskeletal and nerve injuries in e-sports practitioners and their consequences. Methods: systematic review study in Portuguese and English, on the digital platforms Google Scholar, SciELO, PubMed, PubMed Central and PEDro. First, the keywords: "repetitive", "strain", "injury" and "esports" were used, followed by the descriptors: "repetitive", "strain", "injury" and "e-sports". Only studies that directly investigated or discussed injuries in e-sports players were included. Results: 12 studies were selected, 6 original articles and 6 review articles. Among the originals, there was a varied number of injury reports, with the majority of injuries in the lower back (290; 34.4%), neck (293; 34.8%), shoulders (162; 19.2%), hands (189; 22.5%) and wrist (124; 14.7%). A minority of players (40; 4.8%) suffered absences for varying lengths of time as a result of these injuries. Among the review articles, the main risk factors pointed out were posture, repetitive movements and the inappropriate use of equipment, added to the long period of daily practice. Conclusions: Only a minority of the players who reported injuries were diagnosed by doctors (120; 14.3%), with professional players and university athletes having a lower incidence of injuries compared to the others. he studies showed that the most recurrent types of injury are tendinopathies, to the detriment of lateral epicondylitis, and revealed that syndromes affecting the peripheral nerves have been little investigated. There are few original studies that have directly investigated the relationship between e-sports practice and specific injury mechanisms and injury reports, so more research in this area is needed.pt_BR
dc.description.abstractRESUMO Objetivo: identificar, nas atuais produções científicas, os mais recorrentes acometimentos de lesões neuromusculoesqueléticas em praticantes de esportes eletrônicos e suas consequências. Métodos: estudo de revisão sistemática nas línguas portuguesa e inglesa, nas plataformas digitais Google Acadêmico, SciELO, PubMed, PubMed Central e PEDro. No primeiro momento foram usadas as palavras- chave: “repetitive”, “strain”, “injury” e “esports”, e em seguida, os descritores: “repetitive”, “strain”, “injury” e “e-sports”. Foram incluídos somente os estudos investigaram ou discutiram diretamente as lesões em competidores de esportes eletrônicos. Resultado: 12 trabalhos foram selecionados, sendo 6 artigos originais e 6 de revisão, nos primeiros, verificou-se diversos relatos de lesões, com a maioria dos acometimentos ocorridos na região lombar (290; 34,4%), no pescoço (293; 34,8%), ombros (162; 19,2%), nas mãos (189; 22,5%) e no pulso (124; 14,7%). Registrou-se, nos estudos publicados, o afastamento dos jogos (40; 4,8%) por períodos variados, em decorrência de lesões. Nos artigos de revisão, os principais fatores de riscos destacados foram, a postura, os movimentos repetitivos e o uso inadequado de equipamentos, somados ao longo período diário de prática. Conclusão: Os estudos mostraram que os tipos de lesões que mais recorrentes são as tendinopatias, em detrimento à epicondilite lateral, e revelaram que às síndromes que afetam os nervos periféricos foram pouco investigadas. Há poucos estudos originais que investigaram diretamente a relação da prática de esportes eletrônicos com os mecanismos de lesão específicos e os relatos de lesões, portanto mais pesquisas nessa área são necessárias.pt_BR
dc.language.isootherpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Maranhãopt_BR
dc.subjectlesões;pt_BR
dc.subjectesforço;pt_BR
dc.subjectrepetitivo;pt_BR
dc.subjectesports.pt_BR
dc.subjectinjuries;pt_BR
dc.subjecteffort;pt_BR
dc.subjectrepetitive;pt_BR
dc.subjectesports.pt_BR
dc.titleLesões em praticantes de esportes eletrônicos: uma revisão sistemática de literaturapt_BR
dc.title.alternativeInjuries in e-sports practitioners: a systematic literature reviewpt_BR
dc.typeOtherpt_BR
Aparece nas coleções:TCCs do Curso de Graduação em Educação Física do Campus de Pinheiro

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