Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://hdl.handle.net/123456789/7382
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dc.contributor.authorSILVA, Cleciane Soares Batista-
dc.date.accessioned2024-02-29T18:17:40Z-
dc.date.available2024-02-29T18:17:40Z-
dc.date.issued2023-11-25-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/7382-
dc.descriptionAs Brazil returns to the hunger map in 2022, it needs to plan, prioritize and intensify social programs that guarantee food security. Therefore, the general objective of this work is to analyze whether the funding of this public school feeding policy is able to offer socially vulnerable students food security that promotes the enjoyment of the subjective right to education and how this funding takes place in the municipality of Imperatriz. The following specific objectives are presented: to understand the philosophical understanding of the state's responsibility to provide opportunities to reduce inequality; to report on the historical context of the formation of public policies on school feeding and their normative evolution; to analyze Law no. 11. 947/2009 and the Resolution of the Deliberative Council 06/2020 of the National Education Development Fund (FNDE); to understand how the principle of the reserve of the possible can be an obstacle to the implementation of public policies, to observe how the judiciary acts in matters of public policy and to understand the principle of the existential minimum and finally, to investigate how the program is funded by the municipal government of Imperatriz. To this end, a bibliographical and documentary study was carried out, using the descriptive method in order to understand philosophies of distributive justice, examine Law No. 11,947/2009, FNDE Resolution No. 06/2020, social indicators, municipal budget laws and some jurisprudential understandings of the FNDE. Social indicators, municipal budget laws and some Supreme Court rulings on the effectiveness of fundamental rights. The results of the research show that municipalities with high tax revenues are able to supplement the low transfer from the Federal Government, but municipalities with low tax revenues are not able to supplement the purchase of foodstuffs and bear the costs of logistics and thus guarantee the minimum specifications of FNDE Resolution No. 06/2020.pt_BR
dc.description.abstractAo voltar ao mapa da fome em 2022, o Brasil precisa planejar, priorizar e intensificar programas sociais que garantam segurança alimentar. Sendo assim, esse trabalho tem por objetivo geral analisar como o custeio dessa política pública de alimentação escolar consegue oferecer aos discentes socialmente vulneráveis segurança alimentar que promova a fruição ao direito subjetivo à educação e como esse custeio se dá no município de Imperatriz. Apresenta-se os seguintes objetivos específicos: compreender o entendimento filosófico acerca da responsabilidade estatal em proporcionar oportunidade para redução da desigualdade; relatar o contexto histórico de formação de políticas públicas sobre alimentação escolar e sua evolução normativa; analisar a Lei nº 11.947/2009 e a Resolução do Conselho Deliberativo 06/2020 do Fundo Nacional Desenvolvimento da Educação (FNDE); entender como o princípio da reserva do possível pode ser obstáculo para efetivação de políticas públicas, observar como o judiciário atua nas questões de políticas públicas e compreender o princípio do mínimo existencial e finalmente, investigar como programa é custeado pelo poder público municipal de Imperatriz. Para isso foi realizada uma pesquisa bibliográfica e documental, utilizando o método descritivo de maneira a compreender filosofias de justiça distributiva, examinar a Lei nº 11.947/2009, a Resolução nº 06/2020 do FNDE, indicadores sociais, leis orçamentárias municipais e alguns entendimentos jurisprudenciais do Supremo Tribunal Federal sobre a efetividade dos direitos fundamentais. Os resultados da pesquisa apontam que prefeituras com alta arrecadação conseguem complementar o baixo repasse da União, mas prefeituras de baixa arrecadação não conseguem complementar a aquisição de gêneros alimentícios e arcar com os custeios da logística e assim garantir as especificações mínimas da Resolução 06/2020 do FNDE.pt_BR
dc.publisherUFMApt_BR
dc.subjectalimentação escolar;pt_BR
dc.subjecteducação;pt_BR
dc.subjectdireitos fundamentais;pt_BR
dc.subjectinsegurança alimentar;pt_BR
dc.subjectmínimo existencialpt_BR
dc.subjectschool feeding;pt_BR
dc.subjecteducation;pt_BR
dc.subjectfundamental rights;pt_BR
dc.subjectfood insecurity;pt_BR
dc.subjectexistential minimumpt_BR
dc.titleALIMENTAÇÃO ESCOLAR E (IN)SEGURANÇA ALIMENTAR: Uma análise do custeio do programa de alimentação escolar na aplicação da Lei nº 11.947/2009 em Imperatriz.pt_BR
dc.title.alternativeSCHOOL FOOD AND FOOD (IN)SAFETY: An analysis of the funding of the school feeding program in the application of Law nº 11,947/2009 in Imperatriz.pt_BR
dc.typeOtherpt_BR
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