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dc.contributor.authorSANTOS, Robson Claudio Lopes dos-
dc.date.accessioned2024-03-25T17:51:48Z-
dc.date.available2024-03-25T17:51:48Z-
dc.date.issued2023-11-09-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/7454-
dc.descriptionABSTRACT This work focuses on the efficiency of percussion courses taught at the Centro de Cultura Negra do Maranhão (CCN) as an active instrument in transforming the lives of many young black people on the outskirts of São Luís. These workshops have shown themselves to be competent not only in transmitting technical instrumental skills from the Afro-Brazilian musical tradition, but, more than that, they have revealed that a musical pedagogy centered on ethnic-racial issues increases the potential of forming critical, politicized, and humanized and, therefore, more capable of transforming their lives and the community around them. This work aims to discuss CCN's musical pedagogy to point out extra musical elements that, associated with instrumental technical competence, have been contributing to the training of these young students. On this occasion, I provide an overview of how the workshops take place intending to identify the pedagogical elements that promote this type of musical education. I seek to show how in the classroom itself, but also the CCN reception environment, transformative pedagogies are forged. My perspective, in this research, is that of someone who attended the workshops as a child, became a percussion teacher there and now works in the Center's administration. I used research methodology: structured and semi-structured interviews, and informal conversations with former students of the workshops, their families, instructors, and other professionals who work at the CCN who are responsible for the success achieved. In short, based on the principle of the efficiency of this music teaching, I seek to show how the Centro de Cultura Negra do Maranhão Policy is put into practice in music classes and has managed to achieve success.pt_BR
dc.description.abstractRESUMO Este trabalho versa sobre a eficiência das oficinas de percussão ministradas no Centro de Cultura Negra do Maranhão (CCN) como instrumento ativo na transformação da vida de muitos jovens negros da periferia de São Luís. Essas oficinas têm se mostrado competentes não somente na transmissão de habilidades técnico instrumental, de tradição musical afro-brasileiras, mas, mais do que isso, têm revelado que uma pedagogia musical centrada nas questões étnico raciais, aumenta o potencial de formar sujeitos críticos, politizados e humanizados e, portanto, mais aptos a transformarem suas vidas e da comunidade ao seu entorno. Este trabalho objetiva discutir a pedagogia musical do CCN em ordem de apontar elementos extramusicais que, associados à competência técnico instrumental, vêm colaborando na formação desses jovens estudantes. Na oportunidade, faço um panorama de como as oficinas acontecem no intuito de identificar os elementos pedagógicos que promovem este tipo de educação musical. Procuro mostrar como na própria aula, mas também no ambiente de acolhimento do CCN, se forjam pedagogias transformadoras. Minha perspectiva, nesta pesquisa, é a de quem frequentou as oficinas quando criança, se tornou professor de percussão das mesmas e agora trabalha na administração do Centro. Utilizei como metodologia de pesquisa: entrevistas estruturadas e semiestruturadas, conversas informais com ex-alunos das oficinas, seus familiares, instrutores e outros profissionais que atuam no CCN que são responsáveis pelo sucesso alcançado. Em suma, partindo do princípio da eficiência desse ensino de música, procuro mostrar como a Política do Centro de Cultura Negra do Maranhão é colocada em prática nas aulas de música e tem conseguido obter sucesso com ela.pt_BR
dc.language.isootherpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Maranhãopt_BR
dc.subjectmúsica;pt_BR
dc.subjecteducação musical;pt_BR
dc.subjectmúsica Afro-brasileira;pt_BR
dc.subjectinclusão social.pt_BR
dc.subjectmusic;pt_BR
dc.subjectmusical education;pt_BR
dc.subjectAfro-Brazilian Music;pt_BR
dc.subjectsocial inclusion.pt_BR
dc.titleArerê Rapaziada! a pedagogia musical do Centro de Cultura Negra do Maranhão como elemento de inclusão socialpt_BR
dc.title.alternativeArerê Rapaziada! the musical pedagogy of the Maranhão Black Culture Center as an element of social inclusionpt_BR
dc.typeOtherpt_BR
Aparece nas coleções:TCCs de Graduação em Música do Campus do Bacanga

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