Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://hdl.handle.net/123456789/7725
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dc.contributor.authorSOUSA, Ananda Sarah Santos de-
dc.date.accessioned2024-08-16T18:18:19Z-
dc.date.available2024-08-16T18:18:19Z-
dc.date.issued2023-12-22-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/7725-
dc.descriptionThe aim of this study is to investigate how the pedagogical approach of the UFMA Librarianship course's thirty-year curriculum relates to the inclusion and accessibility of deaf users. More specifically, the aim is to check whether the compulsory and/or optional subjects have any approach to the inclusion and accessibility of deaf users; and to propose some suggestions for changes, such as the addition of subjects with a focus on human diversity. To this end, it dealt with the deaf community, tracing its history, legislation and the importance of teaching LIBRAS; the library and the deaf user; the Librarianship Course and its history. This research is exploratory and documentary in nature as it analyzes the syllabuses of the subjects that make up the Political Pedagogical Project of the course. And bibliographical research on account of the survey and discussion of texts extracted from Scielo on the terms, such as: deaf, library and accessibility, in BRAPCI for themes related to the librarian in contemporaneity and the performance of the information professional in the inclusive context, in Google Scholar on the laws that concern the rights of the deaf and on the curriculum of higher education courses that have the discipline of LIBRAS as mandatory and in the CAPES Periodical Portal with terms searched with emphasis on the accessible Library and the Librarian with skill in LIBRAS. The results show that the current curriculum has only one subject, called "Information Practices for People with Special Needs", which, from its terminology and syllabus, is already geared towards "accessibility and inclusion", although it has some problems updating the term "people with special needs". It also has other subjects such as "Information Sources", "Information Unit Organization" and "Information Unit Planning" which do not mention terms related to "accessibility and inclusion" in their syllabuses. However, this does not prevent the teacher responsible for the curricular unit, when planning their lesson, from thinking from the perspective of the disabled user. It can be concluded that this pedagogical curriculum needs more specific reformulations, such as the inclusion of subjects like "LIBRAS teaching for librarians", "Braille", "Audio description", among others, which condition librarians to have the skills and competencies to work in a library promoting information services and products for the benefit of human diversity.pt_BR
dc.description.abstractO trabalho consiste em investigar como se efetua o trato pedagógico do currículo trinta do curso de Biblioteconomia da UFMA em relação à inclusão e acessibilidade do usuário surdo. De modo mais específico, pretende-se verificar se as disciplinas obrigatórias e/ou optativas apresentam alguma abordagem para inclusão e acessibilidade de usuários surdos; e propor algumas sugestões de acréscimos de mudanças, como a adição de disciplinas com enfoque para a diversidade humana. Para tanto, tratou sobre a comunidade surda, traçando sua história, legislação e a importância do ensino de LIBRAS; a biblioteca e o usuário surdo; o Curso de Biblioteconomia e sua história. Esta pesquisa é de natureza exploratória e documental por analisar as ementas das disciplinas que compreende o Projeto Político Pedagógico do referido curso. E, pesquisa bibliográfica por conta do levantamento e discussão de textos extraídos no Scielo sobre os termos, como: surdos, biblioteca e acessibilidade, na BRAPCI por temas relacionados ao bibliotecário na contemporaneidade e atuação do profissional da informação no contexto inclusivo, no Google Acadêmico sobre as leis que diz respeito aos direitos dos surdos e sobre o currículo de cursos superiores quem tem a disciplina de LIBRAS como obrigatória e no Portal de Periódico da CAPES com termos buscados com ênfase na Biblioteca acessível e do Bibliotecário com habilidade em LIBRAS. Os resultados alcançados demonstram que o currículo atual apresenta apenas uma disciplina, denominada “Práticas de Informação para portadores de necessidades especiais”, que desde a terminologia e ementa já está direcionada para a “acessibilidade e inclusão”, porém apresentando alguns problemas de atualização quanto ao termo “portador”. Além disso, apresenta outras disciplinas como “Fontes de Informação”, “Organização de Unidade de Informação” e “Planejamento de Unidade de Informação” que não mencionam os termos relacionados a “acessibilidade e inclusão” em suas ementas. Porém, isso não impede que o docente responsável pela unidade curricular, ao planejar sua aula, não pense na perspectiva do usuário com deficiência. Conclui-se que o referido currículo pedagógico precisa de reformulações mais pontuais, como a inclusão de disciplinas, como “Ensino de LIBRAS para bibliotecários”, “Braille”, “Áudio descrição”, dentre outras que condicione o bibliotecário a ter habilidades e competências para atuar em uma biblioteca promovendo serviços e produtos de informação em prol da diversidade humana.pt_BR
dc.publisherUFMApt_BR
dc.subjectbiblioteca;pt_BR
dc.subjectsurdos;pt_BR
dc.subjectacessibilidade;pt_BR
dc.subjectcurrículo;pt_BR
dc.subjectbiblioteconomiapt_BR
dc.subjectlibrary;pt_BR
dc.subjectdeaf people;pt_BR
dc.subjectaccessibility;pt_BR
dc.subjectcurriculum;pt_BR
dc.subjectlibrarianshippt_BR
dc.titleAcessibilidade do usuário surdo no currículo do curso de Biblioteconomia da Universidade Federal do Maranhãopt_BR
dc.title.alternativeAccessibility for deaf users in the curriculum of the Library Science course at the Federal University of Maranhãopt_BR
dc.typeOtherpt_BR
Aparece nas coleções:TCCs de Graduação em Biblioteconomia do Campus do Bacanga

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