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dc.contributor.authorPEREIRA, Rafael Zamorano Miranda-
dc.date.accessioned2024-08-22T12:52:06Z-
dc.date.available2024-08-22T12:52:06Z-
dc.date.issued2023-12-18-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/7793-
dc.descriptionIntroduction: Autism Spectrum Disorder (ASD) has several neurological conditions that influence the development of communication, social interaction and behavior. In order for there to be a faster diagnosis and better development of these autistic children, family members must be guided by trained professionals, who are able to provide comprehensive care and help improve their quality of life. OBJECTIVES: Analyze scientific evidence regarding the early diagnosis of autism spectrum disorder and family and professional perspectives. Methodology: This is an integrative review of the literature, carried out in the months of October and November 2023, using the online databases the SciELO digital library, the VHL for the LILACS, Scopus, CINAHL, PUBMED and Embase. The PICO strategy was used to prepare the guiding question; the Boolean operators were used to search the databases: AND and OR and the following descriptors in Health Science (DeCS) and Medical Subject Headings (MESH): Autism Spectrum Disorder OR Autism Spectrum Disorder AND Early Diagnosis OR Early Diagnosis AND Family OR Family AND Professional OR Professional, in which they were performed in different combinations. To manage the results, Rayyan16 QCRI was used, along with the selection method, the studies were organized in the (PRISMA) flowchart and classified by methodological level of evidence. Results: 169 articles were found in the databases, 54 were repeated, after inclusion and exclusion criteria, 90 articles were selected, totaling 8 articles that make up the sample. These correspond to 6.3% of the total sample of studies, there was a greater number of publications in the years 2016 and 2021, with 2 articles published each year, with a prevalence of studies carried out in Colombia, the most used methodology was a descriptive and cross-sectional study with a low level of scientific evidence. It was analyzed that the study of the early diagnosis of ASD is of fundamental importance from the perspective of family members and professionals linked to care. The need for health practices that use effective methods, with alignment between diagnoses and interventions, becomes evident. Conclusion: The study highlights the importance of early diagnosis of ASD, highlighting challenges from family and professional perspectives. Investments in research are recommended to improve care, child development and support families and professionals when diagnosed with ASD. Measures such as clear guidelines and ongoing training are crucial to ensuring positive long-term results.pt_BR
dc.description.abstractIntrodução: O Transtorno do Espectro Autista (TEA) tem diversas condições neurológicas que influenciam o desenvolvimento da comunicação, interação social e comportamento. Para que haja um diagnóstico mais rápido e um melhor desenvolvimento dessas crianças autistas, os familiares devem ser orientados por profissionais capacitados, que consigam prestar um cuidado integral e ajudem na melhoria da qualidade de vida. Objetivos: Analisar as evidências científicas acerca do diagnóstico precoce do transtorno de espectro autista e as perspectivas familiares e profissionais. Metodologia: Trata-se de uma revisão integrativa da literatura, realizada nos meses de outubro e novembro de 2023, utilizando as bases de dados on-line a biblioteca digital SciELO, a BVS para as bases LILACS, Scopus, CINAHL, PUBMED e Embase. Utilizou-se estratégia PICO na elaboração da pergunta norteadora, para a busca nas bases de dados foi utilizado os operadores booleanos: AND e OR e os seguintes descritores em Ciência da Saúde (DeCS) e Medical Subject Headings (MESH): Transtorno do Espectro Autista OR Autism Spectrum Disorder AND Diagnóstico precoce OR Early Diagnosis AND Família OR Family AND Profissional OR Professional, no qual foram realizadas em diferentes combinações. Para gerenciamento dos resultados foi utilizado Rayyan16 QCRI, juntamente ao método de seleção os estudos foram organizados no fluxograma dos (PRISMA) e classificados por nível metodológico de evidência. Resultados: Nas bases de dados foram encontrados 169 artigos, repetidos 54, após critérios de inclusão e exclusão foram selecionados artigos 90, totalizando 8 artigos que compõem a amostra. Estes correspondem por 6,3% da amostra total dos estudos, houve maior número de publicações nos anos de 2016 e 2021, com 2 artigos publicados em cada ano, com prevalência de estudos realizados na Colômbia, a metodologia mais utilizada foi estudo descritivo e transversal com baixo nível de evidência científica. Foi analisado que o estudo do diagnóstico precoce do TEA é de fundamental importância sob a ótica dos familiares e profissionais ligados ao cuidado. Tornam-se evidentes as necessidades de práticas em saúde que utilizem métodos eficazes, com alinhamento entre diagnósticos e intervenções. Conclusão: O estudo destaca a importância do diagnóstico precoce do TEA, evidenciando desafios nas perspectivas familiares e profissionais. Investimentos em pesquisas são recomendados para aprimorar o cuidado, desenvolvimento infantil e apoiar famílias e profissionais diante do diagnóstico do TEA. Medidas como diretrizes claras e capacitação contínua são cruciais para garantir resultados positivos em longo prazo.pt_BR
dc.publisherUFMApt_BR
dc.subjectTranstorno do Espectro Autista;pt_BR
dc.subjectDiagnóstico Precoce;pt_BR
dc.subjectFamília;pt_BR
dc.subjectProfissionalpt_BR
dc.subjectAutism Spectrum Disorder;pt_BR
dc.subjectEarly Diagnosis;pt_BR
dc.subjectFamily;pt_BR
dc.subjectProfessionalpt_BR
dc.titleDIAGNÓSTICO PRECOCE DO TRANSTORNO DE ESPECTRO AUTISTA: PERSPECTIVAS FAMILIARES E PROFISSIONAISpt_BR
dc.title.alternativeEARLY DIAGNOSIS OF AUTISM SPECTRUM DISORDER: FAMILY AND PROFESSIONAL PERSPECTIVESpt_BR
dc.typeOtherpt_BR
Aparece nas coleções:TCCs do Curso de Graduação em Enfermagem do Campus de Pinheiro

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