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dc.contributor.authorSOUSA, Adriano Sales-
dc.date.accessioned2024-09-27T16:14:46Z-
dc.date.available2024-09-27T16:14:46Z-
dc.date.issued2024-08-17-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/7931-
dc.descriptionGracho Alvim, in the rural area of Timbiras, MA. Specifically, we sought to contextualize Environmental Education from the perspective of Law No. 9,795, of April 27, 1999, and the cross-cutting themes of the National Educational Curricular Parameters; identify pedagogical practices aimed at Environmental Education in the Natural Sciences and Geography curricular components and verify how pedagogical practices aimed at Environmental Education in the Natural Sciences and Geography curricular components are being developed. The present work addresses a qualitative study, where the subjects were three teachers from the respective school. As instruments for data collection, a questionnaire with open and closed questions was used. In the theoretical foundation, we approach authors who deal with topics such as academic research, environmental education, interdisciplinarity and pedagogical practices. In the results, it was observed that there are no interdisciplinary practices for the development of Environmental Education; however, teachers recognize the importance of environmental education in the formation of conscious subjects. Based on this, it is worth highlighting that it is not enough to recognize; It is important that Environmental Education is worked effectively and, for this, it is necessary that there is continued training that deals with environmental issues to train teachers who work daily in the classroom.pt_BR
dc.description.abstractAs práticas pedagógicas e a interdisciplinaridade são ações fundamentais na efetivação da Educação Ambiental. Nessa perspectiva, este artigo buscou analisar as práticas pedagógicas interdisciplinares voltadas para a Educação Ambiental na Escola Gracho Alvim, na zona rural de Timbiras, MA. Especificamente, buscou-se contextualizar a Educação Ambiental na perspectiva da Lei Nº 9.795, de 27 de abril de 1999, e dos temas transversais dos Parâmetros Curriculares Nacionais Educacionais; identificar as práticas pedagógicas voltadas para a Educação Ambiental nos componentes curriculares Ciências Naturais e Geografia e verificar como as práticas pedagógicas voltadas para a Educação Ambiental nos componentes curriculares Ciências Naturais e Geografia estão sendo desenvolvidas. O presente trabalho aborda um estudo de natureza qualitativa, onde os sujeitos foram três docentes da respectiva escola. Como instrumentos para a coleta de dados, foi utilizado um questionário com perguntas abertas e fechadas. Na fundamentação teórica, abordamos autores que tratam de temas como: pesquisa acadêmica, Educação Ambiental, interdisciplinaridade e práticas pedagógicas. Nos resultados, observou-se que não existem práticas interdisciplinares para o desenvolvimento da Educação Ambiental; entretanto, os docentes reconhecem a importância da Educação Ambiental na formação de sujeitos conscientes. Com base nisso, vale ressaltar que não basta reconhecer; é importante que a Educação Ambiental seja trabalhada de forma efetiva e, para isso, é necessário que haja formação continuada que trate das questões ambientais para capacitar os docentes que atuam diariamente dentro da sala de aula.pt_BR
dc.publisherUFMApt_BR
dc.subjectEducação Ambiental;pt_BR
dc.subjectPráticas pedagógicas;pt_BR
dc.subjectInterdisciplinaridadept_BR
dc.subjectEnvironmental education;pt_BR
dc.subjectPedagogical practices;pt_BR
dc.subjectInterdisciplinaritypt_BR
dc.titlePráticas Pedagógicas Interdisciplinares e a Educação Ambiental na escola Gracho Alvim no Município de Timbiras-MApt_BR
dc.title.alternativeInterdisciplinary Pedagogical Practices and Environmental Education at Gracho Alvim School in the Municipality of Timbiras-MApt_BR
dc.typeOtherpt_BR
Aparece nas coleções:TCCs do Curso de Especialização em Educação Ambiental e Sustentabilidade (lato sensu)

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