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dc.contributor.authorVIEIRA, Luziane Moraes-
dc.date.accessioned2024-10-08T18:09:47Z-
dc.date.available2024-10-08T18:09:47Z-
dc.date.issued2024-08-10-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/8009-
dc.descriptionEnvironmental issues have been addressed by Environmental Education in formal teaching spaces, especially in the face of socio-environmental problems. In this research, our general objective was to analyze teachers' perceptions about the development of Environmental Education in Early Childhood Education. The development of this research took place according to the parameters of a qualitative approach. And methodologically, it was implemented within the framework of action research and comprised three moments, the application of a semi-structured questionnaire, the holding of a workshop on reuse and a lecture on the National Environmental Education Policy - PNEA. The research allowed us to verify how teachers work with Environmental Education in Early Childhood Education. The difficulties that occur during initial and continuing teacher training. Among the challenges in developing it is the lack of continued training, lack of material resources and receptivity on the part of the school community. We also identified that some teachers had access to and knowledge of environmental education policy during their training.pt_BR
dc.description.abstractAs questões ambientais vêm sendo abordadas pela Educação Ambiental nos espaços formais de ensino, especialmente ante os problemas socioambientais. Nesta pesquisa tivemos por objetivo geral, analisar as percepções de professoras sobre o desenvolvimento da Educação Ambiental na Educação Infantil. O desenvolvimento desta pesquisa se deu segundo os parâmetros de uma abordagem qualitativa. E metodologicamente ela se efetivou nos marcos da pesquisa-ação e compreendeu três momentos, a aplicação de um questionário semiestruturado, a realização de uma oficina sobre reaproveitamento e uma palestra sobre a Política Nacional de Educação Ambiental - PNEA. A pesquisa permitiu verificar como as professoras trabalham a Educação Ambiental na Educação Infantil. As dificuldades que passam desde a formação docente, inicial e continuada. Dentre os desafios para desenvolvê-la está a falta de formação continuada, falta de recursos materiais e receptividade por parte da comunidade escolar. Identificamos, também, que algumas professoras tiveram acesso e conhecimento da política de educação ambiental durante sua formação.pt_BR
dc.publisherUFMApt_BR
dc.subjectEducação Ambiental Formal;pt_BR
dc.subjectSustentabilidade;pt_BR
dc.subjectPráticas Escolares;pt_BR
dc.subjectPNEA;pt_BR
dc.subjectPolítica dos errespt_BR
dc.subjectFormal Environmental Education;pt_BR
dc.subjectSustainability;pt_BR
dc.subjectSchool Practices;pt_BR
dc.subjectPNEA;pt_BR
dc.subjectPolitics of mistakespt_BR
dc.titleEDUCAÇÃO AMBIENTAL: FORMAÇÃO E PRÁTICAS PEDAGÓGICAS NA EDUCAÇÃO INFANTIL NO MUNICÍPIO DE CODÓ/MApt_BR
dc.title.alternativeENVIRONMENTAL EDUCATION: TRAINING AND PEDAGOGICAL PRACTICES IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION IN THE MUNICIPALITY OF CODÓ/MApt_BR
dc.typeOtherpt_BR
Aparece nas coleções:TCCs do Curso de Especialização em Educação Ambiental e Sustentabilidade (lato sensu)

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