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dc.contributor.authorSILVEIRA, Gabriella Ilka Brandão-
dc.date.accessioned2024-10-11T14:39:58Z-
dc.date.available2024-10-11T14:39:58Z-
dc.date.issued2023-12-11-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/8036-
dc.descriptionWhen talking about creativity, the possibility of multiple definitions in various fields of scientific studies is extended, however it is too difficult to quantify all its dimensions exactly. The emergence of distinct creative industries within post-industrial society leads to the creation of innovative formats, expanding the scope of the creative economy. The creative economy encompasses activities based on intellectual capital, such as design, architecture, tourism and cultural products, which contribute to the generation of wealth and economic growth. Maranhão presents major annual festivities that integrate the creative economy, such as Carnival and São João, which provide significant movement of various creative categories throughout the State, effectively boosting the economy of Maranhão residents involved in these festivities. In 2023, Carnival and São João together generated more than 254 million in the state of Maranhão alone, in addition to more than 10 thousand active small businesses, more than 4 thousand cultural groups in 5 festive months during the year. Given the positive result, public policies that work towards development as a whole, the cultural portfolio demonstrates how it is capable of bringing short-term returns to those involved in cultural axes, and, therefore, needs to be present within government planning.pt_BR
dc.description.abstractQuando se fala em criatividade estende-se a possibilidade de múltiplas definições em variados campos de estudos científicos, no entanto é demasiado difícil quantificar com exatidão todas as dimensões dela. O surgimento de indústrias criativas distintas dentro da sociedade pós- industrial leva à criação de formatos inovadores, ampliando o escopo da economia criativa. A economia criativa engloba atividades baseadas no capital intelectual, como design, arquitetura, turismo e produtos culturais, que contribuem para a geração de riqueza e o crescimento econômico. O Maranhão apresenta grandes festividades anuais que integram a economia criativa, como por exemplo o Carnaval e o São João, as quais proporcionam significativa movimentação de várias categorias criativas no Estado inteiro, fazendo impulsionar a economia de fato dos maranhenses envolvidos nessas festas. Em 2023, o Carnaval e o São João movimentaram juntos mais de 254 milhões só no estado do Maranhão, além de mais de 10 mil pequenos negócios ativos, mais de 4 mil grupos culturais em 5 meses festivos durante o ano. Diante do resultado positivo, as políticas públicas que atuam para o desenvolvimento como um todo, a pasta cultural demonstra como é capaz de trazer retorno a curto prazo para aqueles envolvidos nos eixos culturais, e, portanto, precisa se fazer presente dentro dos planejamentos governamentais.pt_BR
dc.publisherUFMApt_BR
dc.subjecteconomia criativa;pt_BR
dc.subjectCarnaval;pt_BR
dc.subjectSão João;pt_BR
dc.subjectcriatividade;pt_BR
dc.subjectculturapt_BR
dc.subjectcreative economy;pt_BR
dc.subjectcarnival;pt_BR
dc.subjectjune celebration;pt_BR
dc.subjectcreativity;pt_BR
dc.subjectculturept_BR
dc.titleEconomia da economia criativa maranhense: um estudo sobre o Carnaval e o São João do Maranhãopt_BR
dc.title.alternativeEconomy of the creative economy of Maranhão: a study on Carnival and São João in Maranhãopt_BR
dc.typeOtherpt_BR
Aparece nas coleções:TCCs de Graduação em Administração do Campus do Bacanga

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