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dc.contributor.authorLUCENA, Clara Lima-
dc.date.accessioned2024-10-17T19:27:33Z-
dc.date.available2024-10-17T19:27:33Z-
dc.date.issued2023-08-02-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/8069-
dc.descriptionIntroduction: The black population has social vulnerabilities caused by structural racism over the years. These vulnerabilities are also identified in the context of public health, including the quality of care provided. Objective: To compare the quality of care offered to the black population and the non-black population residing in Pinheiro - Maranhão, from the perspective of users. Methodology: This is a cross-sectional study, carried out through a closed questionnaire, built via google forms. People were interviewed at public health services in the municipality of Pinheiro - MA. The sample is composed of 186 black users and 29 non-black users, aged 18 years or older, residents of the municipality and users of the public health system. Results: Black users ranked worse the quality (68.8% vs. 55.2%) and care received in health services than whites (37.1% vs. 31%), in addition to being more dissatisfied with services rendered (56% vs. 44.8%). They also reported less frequent physical examination during consultations (46.2% vs. 62.1%) and difficulties in accessing medications provided by the SUS (47.3% vs. 31%). Conclusion: There are differences in the quality of care in the Pinheiro – Maranhão public health system, when comparing black and non-black users. These differences corroborate the persistence of structural racism in Brazilian society, including in health services, justifying the vulnerability of these individuals' health status.pt_BR
dc.description.abstractIntrodução: A população negra possui vulnerabilidades sociais causadas pelo racismo estrutural ao longo dos anos. Essas vulnerabilidades são identificadas também no contexto da saúde pública, incluindo a qualidade de atendimento ofertado. Objetivo: Comparar a qualidade do atendimento recebido por usuários do sistema de saúde negros e não negros residente em Pinheiro – Maranhão, na perspectiva dos usuários. Metodologia: Trata-se de um estudo transversal, realizado por meio de um questionário fechado. As pessoas foram entrevistadas nos serviços públicos de saúde do município de Pinheiro – MA. A amostra é composta por 186 usuários negros e 29 não negros, com idade maior ou igual a 18 anos, residentes do município e usuários do sistema público de saúde. Resultados: Os usuários negros classificaram pior a qualidade (68,8% vs. 55,2%) e atenção recebidas nos serviços de saúde do que os brancos (37,1% vs. 31%), além de se mostrarem mais insatisfeitos com os serviços prestados (56% vs. 44,8%). Relataram também menor frequência na realização de exame físico durante as consultas (46,2% vs. 62,1%) e dificuldades no acesso a medicações fornecidas pelo SUS (47,3% vs. 31%). Conclusão: Existem diferenças de qualidade de atendimento no sistema público de saúde Pinheiro – Maranhão, ao comparar usuários negros e não negros. Essas diferenças corroboram a persistência do racismo estrutural na sociedade brasileira, inclusive nos serviços de saúde, justificando a vulnerabilidade do estado de saúde desses indivíduos.pt_BR
dc.publisherUFMApt_BR
dc.subjectpopulação negra ;pt_BR
dc.subjectsaúde pública;pt_BR
dc.subjectPinheiro – Maranhãopt_BR
dc.subjectblack population;pt_BR
dc.subjectpublic health;pt_BR
dc.subjectPinheiro – Maranhãopt_BR
dc.titleCOMPARAÇÃO DA QUALIDADE DO ATENDIMENTO EM SAÚDE DA POPULAÇÃO NEGRA E NÃO NEGRA, EM PINHEIRO – MARANHÃOpt_BR
dc.title.alternativeCOMPARISON OF THE QUALITY OF HEALTH CARE FOR THE BLACK AND NON-BLACK POPULATION IN PINHEIRO – MARANHÃOpt_BR
dc.typeOtherpt_BR
Aparece nas coleções:TCCs do Curso de Graduação em Medicina do Campus de Pinheiro

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