Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://hdl.handle.net/123456789/8474
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dc.contributor.authorLOPES, Isabelly Maria da Silva-
dc.date.accessioned2024-11-14T14:40:29Z-
dc.date.available2024-11-14T14:40:29Z-
dc.date.issued2024-09-25-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/8474-
dc.descriptionThis essay focuses on the professional career and musical compositions of João Batista do Vale, relating them to the construction of memories and the formation of identities in Pedreiras - MA. What we examined by studying the historical-social subtext of their music, the format of their recording in the Maranhão hemerographic industry in the 1960s; and the justifications for preserving his legacy, which overcome immateriality and build a cultural park in his memory. We perceive the popular song as an object subject to historical investigation and individual and collective identity recognition, especially due to the conceptual transformation to which it has been subjected since 1930. We understand the way in which the construction of João do Vale's personal and artistic trajectory is directly interconnected with the identification we studied. We also considered the testimonies of the experiences of those involved in safeguarding the elements we researched: the director, the mediators and the visitors to the João do Vale Cultural Park. We calculate the cultural relationships that are ratified and projected in this space, and we discover socio-historical connections between the musician and the residents of Pedreiras, who are intentionally in the process of development.pt_BR
dc.description.abstractEste ensaio se debruça com o percurso profissional e as composições musicais de João Batista do Vale, relacionando-os com a construção das memórias e a formação das identidades de Pedreiras - MA. O que examinamos pelo estudo das entrelinhas histórico-sociais de suas músicas, do formato de seu registro na indústria hemerográfica maranhense na década de 1960; e das justificativas de preservação de seu legado, que transpõem a imaterialidade e erguem um parque cultural em sua memória. Percebemos a canção popular como objeto passível de investigação histórica e de reconhecimento identitário individual e coletivo, especialmente pela transformação conceitual a que é submetida a partir de 1930. Entendemos a maneira que a construção da trajetória pessoal e artística de João do Vale se interliga diretamente com a identificação que estudamos. Ponderamos, também, os depoimentos das experiências dos envolvidos na salvaguarda dos elementos que pesquisamos: o diretor, os mediadores e os visitantes do Parque Cultural João do Vale. Calculamos as relações culturais que são ratificadas e projetadas neste espaço, e descobrimos conexões sócio-históricas entre o músico e os residentes de Pedreiras, que estão intencionalmente em vias de desenvolvimento.pt_BR
dc.publisherUFMApt_BR
dc.subjectMúsica Popular;pt_BR
dc.subjectMemória;pt_BR
dc.subjectIdentidade;pt_BR
dc.subjectJoão do Vale;pt_BR
dc.subjectPedreiras - MApt_BR
dc.subjectPopular Music;pt_BR
dc.subjectMemory;pt_BR
dc.subjectIdentity;pt_BR
dc.subjectJoão do Vale;pt_BR
dc.subjectPedreiras - MApt_BR
dc.titleDo Imaterial ao Tangível: o legado musical de João do Vale enquanto memória pedreirensept_BR
dc.title.alternativeFrom Immaterial to Tangible: João do Vale’s musical legacy as memory pedreirensept_BR
dc.typeOtherpt_BR
Aparece nas coleções:TCCs de Graduação em Ciências Humanas/História do Campus de Codó

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