Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://hdl.handle.net/123456789/8599
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dc.contributor.authorGONCALVES, Kellizane Garcia-
dc.date.accessioned2024-11-29T12:48:25Z-
dc.date.available2024-11-29T12:48:25Z-
dc.date.issued2024-09-24-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/8599-
dc.descriptionIt presents the scientific production on informational competence carried out through a bibliographic survey in the Scielo databases, the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) of the Brazilian Institute of Information and Technology (IBICT) and the Federal University of Maranhão (UFMA) and Information Science journals. Its general objective is to verify the profile of scientific production on informational competence, in the last five years, by master's degrees in Information Science, in Brazil, conveyed through dissertations, between the years 2019 and 2023, using the term “informational competence” as a selection criterion for dissertations from the Postgraduate Program in Information Science for the titles of the works in Portuguese. It uses the descriptive method to analyze the data collected. It seeks to understand the profile of scientific communication publications in Brazil. The first stage of the research consisted of a bibliographic survey and theoretical reference, showing that there were few studies on the subject, despite the time frame. The second stage highlights the results that met the criteria, totaling eight relevant dissertations, three in 2019, one in 2022 and four in 2023. Its purpose is to discover, through a bibliographic study, the state of the art of the profile of scientific production on informational competence in the last five years in master's degrees in Information Science in Brazil from the perspective of three central prisms: identification, mapping and characterization of dissertations. It can be seen that researchers opt for descriptive methods and case studies, seeking to understand information contexts and practices. This methodological choice reflects the need to capture the nuances of phenomena related to information competence, a field that involves multiple dimensions and requires approaches that consider both the specificity of contexts and the complexity of information practices. The result indicates that the development of information competence is a factor that contributes significantly to the quality of teaching and the improvement of academic and administrative practices in research and management in educational institutions.pt_BR
dc.description.abstractApresenta a produção científica sobre competência informacional realizada por levantamento bibliográfico nas bases de dados da Biblioteca Digital de Teses e Dissertações (BDTD) do Instituto Brasileiro de Informação e Tecnologia (IBICT) e da Universidade Federal do Maranhão (UFMA) e periódicos da Ciência da Informação. Tem como objetivo geral verificar o perfil da produção científica sobre competência informacional, nos últimos cinco anos, pelos mestrados em Ciência da Informação, no Brasil, veiculados por meio das dissertações, entre os anos de 2019 e 2023, utilizando o termo “competência informacional” como critério de seleção para as dissertações oriundas do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação para os títulos dos trabalhos em português. Utiliza o método descritivo, para análise dos dados coletados. Busca compreender o perfil das publicações sobre comunicação científica no Brasil. A primeira etapa da pesquisa constitui-se do levantamento bibliográfico e referencial teórico evidenciando poucos trabalhos com a temática, apesar do espaço temporal. A segunda etapa, destaca os resultados que atenderam os critérios somando o total de oito dissertações relevantes, sendo três em 2019, uma em 2022 e quatro em 2023. Tem como finalidade descobrir, através de estudo bibliográfico, qual o estado da arte do perfil da produção científica sobre competência informacional nos últimos cinco anos nos mestrados em Ciência da Informação no Brasil sob a perspectiva de três prismas centrais: identificação, mapeamento e caracterização das dissertações. Observa-se que os pesquisadores optam por métodos descritivos e estudos de caso, buscando entender os contextos e as práticas informacionais. Essa escolha metodológica reflete a necessidade de capturar as nuances dos fenômenos relacionados à competência informacional, um campo que envolve múltiplas dimensões e exige abordagens que considerem tanto a especificidade dos contextos quanto a complexidade das práticas informacionais. O resultado indica que o desenvolvimento da competência informacional é um fator que contribui significativamente para a qualidade do ensino, para o aprimoramento das práticas acadêmicas e administrativas da pesquisa e da gestão nas instituições de ensino superior.pt_BR
dc.publisherUFMApt_BR
dc.subjectcompetência informacional;pt_BR
dc.subjectPós-Graduação em Ciência da Informação;pt_BR
dc.subjectBiblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertaçõespt_BR
dc.subjectScientific information competence;pt_BR
dc.subjectGraduate Studies in Information Science;pt_BR
dc.subjectBrazilian Digital Library of Theses and Dissertationspt_BR
dc.titleProdução científica sobre competência informacional dos programas de pós- graduação em ciência da informação entre os anos de 2019 a 2023.pt_BR
dc.title.alternativeScientific production on information competence in postgraduate programs in information science between 2019 and 2023pt_BR
dc.typeOtherpt_BR
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