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http://hdl.handle.net/123456789/8611
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Campo DC | Valor | Idioma |
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dc.contributor.author | SOARES, Daiane de Fátima Ferreira | - |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T16:55:37Z | - |
dc.date.available | 2024-11-29T16:55:37Z | - |
dc.date.issued | 2024-07-10 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/8611 | - |
dc.description | This research constitutes a space for discussion, encouragement and proposition of literary reading for deaf people through stories. To this end, it brings indigenous literature to the center of the discussion, as well as its relationship with the education of the deaf, with a bilingual approach in mind. The need to provide literary reading experiences for deaf people is discussed, considering that the short story is a genre characterized mainly by being a brief narrative and, therefore, one of the attractions to bring literary reading closer to these subjects, due to their shortcomings in relation to Portuguese language. Given the relevance of literary texts for the cultural formation of individuals and in compliance with the prerogative of Law 10,436/2002, which addresses the visibility of Libras, but emphasizes that it does not replace the Portuguese language in the written form, and seeking to meet what is envisioned by the Law 11,645/2008 in favor of the recognition and appreciation of original peoples, this study addresses indigenous peoples through their literary productions. Therefore, this study is justified, which seeks to answer the research problem: how can the short story literary genre contribute to the reading training of deaf literary readers? In view of this, this research is characterized as applied in nature, using a qualitative approach (Prodanov and Freitas, 2013), constituted from its bases within Literature– in a regionalized way, Indigenous Literature (Munduruku, 2008; Graúna 2012; Danner et al., 2018, among others). It is based on the theoretical contribution of Literary Theory regarding the aesthetic aspects of the story (Moisés, 1969; Gotlib, 2004 [1990]; Jolles, 1976) and studies of literary reading (Cosson, 2021), literacy and literary education of deaf (Silva, 2015; Francisco and Campello, 2023, among others), as well as studies on the education of the deaf, despite the bilingual teaching approach based on the Curricular Proposal for Teaching Written Portuguese as a Second Language for Students Deaf People in Basic Education and Higher Education, organized by Faria-Nascimento et al. (2021), and discussions on bilingual education by other authors. As a final product of this study, we propose a basic literary didactic sequence (Cosson, 2021) to materialize the reflections on indigenous literature, based on work based on a short story A pele nova da mulher velha in the work Contos Indígenas Brasileiros de Munduruku (2005). It is hoped that this proposal can add to the initiatives that are being made to materialize the literary education of the deaf, with a view to bilingual education. | pt_BR |
dc.description.abstract | Esta pesquisa constitui-se como espaço de discussão, estímulo e proposição de leitura literária para surdos por meio do conto. Para tanto, traz a literatura indígena ao centro da discussão, bem como sua relação com a educação de surdos, tendo em vista uma abordagem bilíngue. Discute-se a necessidade de propor estratégias de leitura de contos indígenas para alunos surdos, considerando que o conto é um gênero caracterizado principalmente por ser uma narrativa breve e, portanto, um dos atrativos para aproximar a leitura literária desses sujeitos, devido às suas carências em relação à língua portuguesa. Dada a relevância dos textos literários para a formação cultural dos indivíduos e em observância à prerrogativa da Lei 10.436/2002, que aborda a visibilidade da Libras, mas ressalva que esta não substitui a língua portuguesa na modalidade escrita, e buscando atender o que vislumbra a Lei 11.645/2008 em favor do reconhecimento e valorização dos povos originários, neste estudo abordam-se os povos indígenas por meio de suas produções literárias. Justifica-se, portanto, este estudo, que busca responder ao problema de pesquisa: como o gênero literário conto pode ser desenvolvido para a construção da formação do leitor literário surdo? Diante de seus objetivos, esta pesquisa caracteriza-se como exploratória e descritiva, utilizando uma abordagem qualitativa (Gil, 2002), constituída a partir de suas bases dentro da Literatura– de forma regionalizada, Literatura Indígena (Munduruku, 2008; Graúna 2012; Danner et al., 2018, dentre outros). Fundamenta-se no aporte teórico da Teoria Literária no que tange aos aspectos estéticos do conto (Moisés, 1969; Gotlib, 2004 [1990]; Jolles, 1976) e dos estudos da leitura literária (Cosson, 2021), letramento e educação literária de surdos (Silva, 2015; Francisco e Campello, 2023, dentre outros), bem como os estudos sobre a educação de surdos, em que apesar da abordagem bilíngue de ensino a partir da Proposta Curricular para o Ensino de Português Escrito como Segunda Língua para Estudantes Surdos da Educação Básica e do Ensino Superior, organizada por Faria-Nascimento et al. (2021), e discussões sobre a educação bilíngue por outros autores. Como produto final deste estudo, propomos uma sequência didática literária básica (Cosson, 2021) para materializar as reflexões tecidas sobre a literatura indígena, com base no trabalho a partir do conto A pele nova da mulher velha, presente na obra Contos Indígenas Brasileiros de Munduruku (2005). Espera-se que essa proposta possa somar-se às iniciativas que se fazem no sentido de materializar a educação literária de surdos, tendo em vista a educação bilíngue. | pt_BR |
dc.publisher | UFMA | pt_BR |
dc.subject | Literatura indígena; | pt_BR |
dc.subject | Educação de surdos; | pt_BR |
dc.subject | Contos; | pt_BR |
dc.subject | Abordagem bilíngue; | pt_BR |
dc.subject | Leitura literária | pt_BR |
dc.subject | Indigenous Literature; | pt_BR |
dc.subject | Bilingual education for the deaf; | pt_BR |
dc.subject | Short Story; | pt_BR |
dc.subject | Literary reading; | pt_BR |
dc.subject | Bilingual approach; | pt_BR |
dc.subject | Literary reading | pt_BR |
dc.title | CONTOS INDÍGENAS COMO ESTRATÉGIA PARA FORMAÇÃO LEITORA DE ALUNOS SURDOS | pt_BR |
dc.title.alternative | INDIGENOUS STORIES AS A STRATEGY FOR TRAINING DEAF STUDENTS IN READING | pt_BR |
dc.type | Other | pt_BR |
Aparece nas coleções: | TCCs do Curso de Licenciatura Letras-Libras |
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DAIANE DE FÁTIMA FERREIRA SOARES.pdf | TCC de Graduação | 6,27 MB | Adobe PDF | Visualizar/Abrir |
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