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dc.contributor.authorOLIVEIRA, Pedro Henrique Gonçalves Alves de-
dc.date.accessioned2024-12-13T15:42:48Z-
dc.date.available2024-12-13T15:42:48Z-
dc.date.issued2023-12-04-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/8683-
dc.descriptionTechnological development has exerted a radical influence on the contemporary business environment, especially for micro, small, and medium-sized companies (MSMEs). The ongoing evolution of information and communication technologies has fundamentally transformed how companies operate, compete, and engage with their customers. This study aims to comprehend the impacts of implementing technological solutions within the operations of MSMEs in Maranhão, analyzing their influence on outcomes and competitive capability. The research employed a quantitative questionnaire, based on the model from the Ibero-American Observatory of MSMEs, administered to 101 entrepreneurs in Maranhão. The survey encompassed general business characteristics, recorded results, and the extent of technological solution utilization. The results highlighted the initial stage of digitalization prevalent among the majority of businesses, along with the most frequently used technological solutions, disparities in outcomes between more and less digitized companies, primary barriers encountered by businesses, and the perception of digitalization among Maranhão entrepreneurs.pt_BR
dc.description.abstractO desenvolvimento tecnológico tem exercido uma influência radical no ambiente de negócios contemporâneo, especialmente nas micro, pequenas e médias empresas (MPMEs). A constante evolução das tecnologias de informação e comunicação transformou fundamentalmente a maneira como as empresas operam, competem e interagem com seus clientes. O presente trabalho busca compreender os impactos da utilização de soluções tecnológicas dentro das operações de micro, pequenas e médias empresas do Maranhão, analisando a influência nos resultados e capacidade competitiva. A pesquisa utilizou de questionário de natureza quantitativa, de modelo oriundo do Observatório Iberoamericano de MIPYMES, aplicado a 101 empreendedores maranhenses com questionamentos que envolviam características gerais sobre os negócios, resultados registrados e grau de utilização de soluções tecnológicas. Os resultados obtidos evidenciaram o estágio inicial de digitalização apresentado pela grande maioria dos negócios, além da relação de soluções tecnológicas mais utilizadas, as diferenças de resultados entre empresas mais digitalizadas e menos digitalizadas, principais barreiras enfrentadas pelas empresas, e a percepção da digitalização pelos empreendedores maranhenses.pt_BR
dc.publisherUFMApt_BR
dc.subjectDigitalização;pt_BR
dc.subjectMicro;pt_BR
dc.subjectpequenas e médias empresas;pt_BR
dc.subjectMaranhão;pt_BR
dc.subjectCompetitividadept_BR
dc.subjectDigitalization;pt_BR
dc.subjectMicro;pt_BR
dc.subjectsmall and medium-sized companies;pt_BR
dc.subjectMaranhão;pt_BR
dc.subjectCompetitivenesspt_BR
dc.titleDIGITALIZAÇÃO E COMPETITIVIDADE: Análise da relação em MPMEs do Maranhãopt_BR
dc.title.alternativeDIGITALIZATION AND COMPETITIVENESS: Analysis of the relationship between MSMEs in Maranhãopt_BR
dc.typeOtherpt_BR
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