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dc.contributor.authorSILVA, Ana Carolina Santos da-
dc.date.accessioned2025-05-23T18:16:00Z-
dc.date.available2025-05-23T18:16:00Z-
dc.date.issued2023-12-13-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/9323-
dc.descriptionABSTRACT The Social Audit is the primary tool for demonstrating the social information of an entity, serving as a decision-making and analysis tool for both internal and external users. It allows the highlighting of a company's social initiatives. The objective of this study is to analyze the social responsibility of non-cyclical food retail companies listed on B3, seeking to understand the changes caused by the pandemic. The methodology used is documentary and descriptive research, analyzing financial reports from 2019 to 2022. The nature of this work is qualitative- quantitative, qualitative as it identifies and analyzes social initiatives toward society and employees before and during the pandemic, and quantitative as it examines variations in the indexes of the organizations' Value-Added Statement during the specified period. Results showed that companies implemented pandemic-combating activities, allocating resources and collaborating with other organizations. In 2020, some initiatives were suspended but resumed in 2021. Carrefour Group stood out in disclosures about social responsibility. Regarding value added, Carrefour Group experienced the highest growth in 2020 and 2021, while GPA Group had the lowest index in 2022. Mateus Group excelled in wealth distribution to the government. The years 2020 and 2021 were identified as the most impacted by the pandemic in terms of social responsibility activities and value added by organizations.pt_BR
dc.description.abstractRESUMO O Balanço Social é a principal ferramenta de demonstração das informações sociais de uma entidade, é uma ferramenta de tomada de decisão e análise dos usuários internos e externos, através dele é possível evidenciar as iniciativas de cunho social de uma empresa. Dessa forma, o objetivo do presente estudo é analisar a responsabilidade social das companhias do varejo alimentar do mercado não cíclico listadas na B3, buscando entender as mudanças causadas pela pandemia. A metodologia a ser utilizada será a pesquisa documental e descritiva, onde foram analisados os relatórios financeiros dos anos 2019 a 2022. A natureza deste trabalho é quali- quanti, qualitativa pois identifica e analisa as iniciativas de cunho social voltadas a sociedade e aos colaboradores antes e durante a pandemia, quantitativa pois analisou as variações encontradas nos índices da Demonstração do Valor Adicionado das organizações no referido período. Os resultados mostraram que as empresas implementaram atividades de combate à pandemia, destinando recursos próprios e colaborando com outras organizações. Em 2020, algumas iniciativas foram suspensas, mas retomadas em 2021. O Grupo Carrefour destacou-se nas divulgações sobre responsabilidade social. No que diz respeito ao valor adicionado, o Grupo Carrefour teve o maior crescimento em 2020 e 2021, enquanto o Grupo GPA teve o menor índice em 2022. O Grupo Mateus destacou-se na distribuição de riqueza ao governo. Os anos de 2020 e 2021 foram identificados como os mais impactados pela pandemia em termos de atividades de responsabilidade social e valor adicionado pelas organizações.pt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Maranhãopt_BR
dc.subjectbalanço social;pt_BR
dc.subjectreponsabilidade social empresarial;pt_BR
dc.subjectsupermercadistas;pt_BR
dc.subjectCOVID 19.pt_BR
dc.subjectsocial audit;pt_BR
dc.subjectcorporate social responsibility;pt_BR
dc.subjectsupermarkets;pt_BR
dc.subjectCOVID-19.pt_BR
dc.titleImpactos da covid 19 no balanço social das empresas do mercado não cíclico listadas na B3: uma análise das companhias do segmento de alimentaçãopt_BR
dc.title.alternativeImpacts of Covid-19 on the social balance sheet of non-cyclical market companies listed on B3: an analysis of companies in the food segmentpt_BR
Aparece nas coleções:TCC de Graduação em Ciências Contábeis do Campus do Bacanga

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