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http://hdl.handle.net/123456789/9387
Registro completo de metadados
Campo DC | Valor | Idioma |
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dc.contributor.author | SILVA, Alessandro Lucas Pinto | - |
dc.date.accessioned | 2025-05-30T16:55:26Z | - |
dc.date.available | 2025-05-30T16:55:26Z | - |
dc.date.issued | 2024-12-20 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/9387 | - |
dc.description | Introduction: The academic environment in Higher Education is a dynamic composition involving professors, institutions, students, and peers. These relationships play a crucial role in academic formation and the well-being of university students. Despite graduation representing a dream for many young people, challenges such as interpersonal relationships, institutional conditions, and adaptations can negatively impact the academic experience and mental health of students. In this context, the question arises: how do the nursing students at the Federal University of Maranhão experience and evaluate the academic environment? Objective: To describe the perceptions of students in the Nursing Undergraduate Course at UFMA about the academic environment, identifying experiences, challenges, and strategies to deal with this context. Methodology: A descriptive cross-sectional study with a qualitative approach, developed in the Nursing Course at the Federal University of Maranhão, São Luís Campus. The study included 25 students regularly enrolled between the third and tenth semesters. Data were collected through unstructured interviews and analyzed using Thematic Analysis, organized into meaning units and categories that emerged from the participants’ reports. Results: The research results are presented based on the analytical structure in six (6) themes and 12 subthemes. Theme I: From school to higher education: access, pressures, adaptation, and construction of professional identity (Situating oneself in the Nursing Course; Pressures Experienced in the Academic Environment; Construction of Professional Identity. Theme II: Use of Active Learning Methodologies: between attempts and failures. Theme III: Psychological Distress in the Academic Environment: experienced, felt, and re-signified (Competition and Supremacy; Expectations and Unattainability of Goals; Pedagogical Moral Harassment and its Consequences). Theme IV: Epidemiological, Social, Management, and Structural Contingencies of the Academic Environment in the Nursing Course (Higher Education in Times of Pandemic; Being a Worker and Nursing Student; Urban Mobility and its Reflections on Academic Life; Implications of the Physical Structure of the Course for Nursing Education; Course and Curriculum Management; Low Student Involvement in Research and Extension Activities; Theme V: Social Support and Interactions in the Academic Environment and Theme VI: Class Representation and Learning Academic Protagonism. Conclusion: The research highlighted the importance of an academic environment that values dialogue, welcoming, and institutional support to minimize the challenges faced by students. Strategies to improve communication and interpersonal relationships in the academic context are fundamental to promoting mental health and student satisfaction with the course. | pt_BR |
dc.description.abstract | Introdução: O ambiente acadêmico no Ensino Superior é uma composição dinâmica que envolve professores, instituições, alunos e colegas. Essas relações atuam como papel crucial na formação acadêmica e no bem-estar dos universitários. Apesar da graduação representar um sonho para muitos jovens, desafios como relações interpessoais, condições institucionais e adaptações podem impactar de forma negativa a experiência acadêmica e a saúde mental dos estudantes. Nesse contexto, questiona-se: como os graduandos do Curso de Enfermagem da Universidade Federal do Maranhão vivenciam e avaliam o ambiente acadêmico? Objetivo: Descrever as percepções dos estudantes do Curso de Graduação em Enfermagem da UFMA sobre o ambiente acadêmico, identificando as vivências, desafios e estratégias para lidar com esse contexto. Metodologia: Pesquisa descritiva transversal com abordagem qualitativa, desenvolvida no Curso de Enfermagem da Universidade Federal do Maranhão, Campus São Luís. Participaram da pesquisa 25 estudantes regularmente matriculados entre o terceiro e o décimo semestre. Os dados foram coletados por meio de entrevistas não estruturadas e analisados a partir da técnica de Análise Temática, organizada em núcleos de sentido e categorias que emergiram dos relatos dos participantes. Resultados: Os resultados da pesquisa estão apresentados a partir da estrutura analítica de seis (6) temas e 12 subtemas. Tema I: Da escola ao ensino superior: acesso, pressões, adaptação e construção da identidade profissional (Situar-se no Curso de Enfermagem; Pressões Vivenciadas no Ambiente Acadêmico; Construção da Identidade Profissional); Tema II: Uso de Metodologias Ativas de Aprendizagem: entre tentativas e fracassos. Tema III: Sofrimento Psíquico no Ambiente Acadêmico: vivenciado, sentido e ressignificado (Competição e Supremacia; Expectativas e Inatingibilidade das Metas; Assédio Moral Pedagógico e suas Consequências); Tema IV: Contingências Epidemiológicas, Sociais, de Gestão e Estruturais do Ambiente Acadêmico do Curso de Enfermagem (Ensino Superior em Tempos de Pandemia; Ser Trabalhador e Estudante de Enfermagem; Mobilidade Urbana e os Reflexos na Vida Acadêmica; Implicações da Estrutura Física do Curso para a Formação em Enfermagem; Gestão do Curso e das Unidades Curriculares; Baixa Inserção dos Estudantes nas Atividades de Pesquisa e Extensão);Tema V: Suporte Social e Interações no Ambiente Acadêmico e Tema VI: Representação de Turma e o Aprendizado do Protagonismo Acadêmico. Conclusão: A pesquisa evidenciou a importância de um ambiente acadêmico que valorize o diálogo, a acolhida e o suporte institucional para minimizar os desafios enfrentados pelos estudantes. Estratégias para melhorar a comunicação e o relacionamento interpessoal no contexto acadêmico são fundamentais para promover a saúde mental e a satisfação dos graduandos com o curso. | pt_BR |
dc.publisher | UFMA | pt_BR |
dc.subject | Saúde Mental; | pt_BR |
dc.subject | Ensino Superior; | pt_BR |
dc.subject | Estudantes de Enfermagem | pt_BR |
dc.subject | Mental Health; | pt_BR |
dc.subject | Higher Education; | pt_BR |
dc.subject | Nursing Students | pt_BR |
dc.title | ENTRE REVELAR E ESCONDER: Percepções do ambiente acadêmico na perspectiva de graduandos de Enfermagem de uma Instituição de Ensino Superior | pt_BR |
dc.title.alternative | BETWEEN REVEALING AND HIDING: Perceptions of the academic environment from the perspective of Nursing undergraduates at a Higher Education Institution | pt_BR |
dc.type | Other | pt_BR |
Aparece nas coleções: | TCC de Graduação em Enfermagem do Campus do Bacanga |
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Arquivo | Descrição | Tamanho | Formato | |
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ALESSANDRO LUCAS PINTO SILVA.pdf | TCC de Graduação | 2,52 MB | Adobe PDF | Visualizar/Abrir |
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