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http://hdl.handle.net/123456789/9560
Registro completo de metadados
Campo DC | Valor | Idioma |
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dc.contributor.author | GUAJAJARA, Pedro Profiro Neto de Sousa | - |
dc.date.accessioned | 2025-07-02T12:52:06Z | - |
dc.date.available | 2025-07-02T12:52:06Z | - |
dc.date.issued | 2024-01-11 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/9560 | - |
dc.description | This work presents data on the role in collective health and the educational role of indigenous health agents in the indigenous community of the Piçarra village and in other villages tended by these agents in the city of Grajaú do Maranhão. This theme was chosen due to the importance of information to understand the importance of support from these agents for health posts and schools in these indigenous communities. Presenting as a study objective the responsibilities of the indigenous agent in relation to the school in their neighborhood. And other specific objectives such as: Exemplify a little of the history of indigenous school education in Brazil and in the city of Grajaú – MA; present the importance of the Aldeia Piçarra school being favored and supervised by its indigenous agent; show that there are laws that determine that these indigenous schools must be monitored by Funai and the education departments. It is also a qualitative research that works on literary quotes from different theorists such as Leivas (2014); Pacheco and Oliveira (2016); Bittrencurt (2015); Brazil (1988); Leivas (2014) and Cunha (2018). The explanatory method is used throughout the bibliographic and virtual theoretical study as this method is focused on interpretative reading and theoretical learning dissertation. The results of two field interviews carried out with two indigenous health agents using a self-produced questionnaire are also presented, demonstrating, in this way, what they think and desire regarding their activities as public servants who deal with the health of its indigenous communities living in villages in the city of Grajaú do Maranhão. As a result of the field study carried out between the months of November and December 2023, this social investigation was very useful as it clearly reflects what these indigenous employees experience, what they report and what they think about improving their work and aspirations. future professionals. | pt_BR |
dc.description.abstract | No presente trabalho são apresentados dados sobre o papel educativo dos agentes indígenas de saúde na comunidade indígena da aldeia Piçarra e em outras aldeias atendidas por estes agentes da cidade de Grajaú do Maranhão. Sendo este tema escolhido pela importância das informações para entendimento da importância do apoio destes agentes para os postos de saúde e as escolas destas comunidades indígenas. Apresentando como objetivo de estudo quais sejam as responsabilidades do agente indígena em relação à escola em sua aldeia. E outros objetivos específicos como: Exemplificar um pouco da história da educação escolar indígena no Brasil e na cidade de Grajaú – MA; apresentar a importância da escola da Aldeia Piçarra ser favorecida pelo seu agente de saúde indígena; mostrar que existem leis que determinam que estas escolas indígenas devem ser acompanhadas pela Funasa e pelas secretarias de educação. Trata-se ainda de uma pesquisa qualitativa que trabalha citações literárias de diferentes teóricos como Leivas (2014); Pacheco e Oliveira (2016); Bittrencurt (2015); Brasil (1988); Leivas (2014) e Cunha (2018). Sendo empregado o método explicativo em todo o estudo teórico bibliográfico e virtual por ser este método focado em leitura interpretativa e dissertação de aprendizado teórico. Bem como são apresentados os resultados de duas entrevistas feitas com dois agentes indígenas de saúde com uso de um questionário de produção própria, demonstrando, dessa forma, o que estes pensam e anseiam a respeito de suas atividades de servidores públicos que se ocupam com a saúde de suas comunidades indígenas vivendo em aldeias da cidade de Grajaú do Maranhão. Como resultado do estudo de campo feito entre os meses de novembro e dezembro de 2023, foi de muito proveito esta investigação social por refletir com clareza o que estes servidores indígenas vivem, o que relatam e o que pensam para melhoria de seu trabalho e, pretensões profissionais futuras. | pt_BR |
dc.publisher | UFMA | pt_BR |
dc.subject | Agente Indígena de Saúde; | pt_BR |
dc.subject | Papel na Educação; | pt_BR |
dc.subject | Comunidades Indígenas; | pt_BR |
dc.subject | Grajaú – MA | pt_BR |
dc.subject | Indigenous Health Agent; | pt_BR |
dc.subject | Role in Education; | pt_BR |
dc.subject | Indigenous Communities; | pt_BR |
dc.subject | Grajaú - MA | pt_BR |
dc.title | O PAPEL EDUCATIVO DO AGENTE DE SAÚDE INDÍGENA DA ALDEIA PIÇARRA (GRAJAÚ – MA) | pt_BR |
dc.title.alternative | THE EDUCATIONAL ROLE OF THE INDIGENOUS HEALTH WORKER IN THE VILLAGE PIÇARRA (GRAJAÚ – MA) | pt_BR |
dc.type | Other | pt_BR |
Aparece nas coleções: | TCCs de Graduação do Curso de Pedagogia (PARFOR) |
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